Cepsa, Maersk i Renfe pomyślnie zakończył test paliw odnawialnych w transporcie kolejowym

Cepsa, Maersk i Renfe pomyślnie zakończył test paliw odnawialnych w transporcie kolejowym

26 listopada 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy / Renfe
PODZIEL SIĘ

Cepsa, Maersk i Renfe pomyślnie zakończyły pierwszy w Hiszpanii test paliw odnawialnych w transporcie kolejowym. Przez 15 tygodni lokomotywy Renfe wykorzystały ponad 130 ton HVO (odnawialnego oleju napędowego) do wykonania 100 przejazdów między Algeciras i Kordobą, odcinkiem korytarza łączącego Algeciras i Madryt, który nie jest zelektryfikowany. To, wraz z wykorzystaniem energii odnawialnej na pozostałej części trasy, umożliwiło transport ponad 4700 kontenerów (TEU) w zrównoważony sposób i uniknięcie emisji prawie 500 ton CO2.

 

Fot. Renfe

 

Test ten przyniósł bardzo zadowalające wyniki, wykazując optymalną wydajność silników. Z tego powodu Cepsa, Maersk i Renfe analizują możliwość kontynuowania obsługi tej trasy przy użyciu odnawialnego oleju napędowego, a nawet rozszerzenia jej na inne niezelektryfikowane trasy.

Biopaliwo drugiej generacji, które zastąpiło konwencjonalny olej napędowy używany w lokomotywach Renfe, zostało wyprodukowane w parku energetycznym Cepsa La Rábida (Huelva) ze zużytych olejów jadalnych. Ten rodzaj paliwa odnawialnego może być stosowany w silnikach bez konieczności modyfikacji, a podczas całego cyklu życia (od produkcji do użycia) udaje mu się zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Ponadto biopaliwa drugiej generacji promują gospodarkę o obiegu zamkniętym, wykorzystując do produkcji odpady, które w przeciwnym razie trafiłyby na wysypiska śmieci.

Współpraca na rzecz dekarbonizacji transportu ciężkiego

Po pomyślnym przeprowadzeniu różnych testów w transporcie lotniczym i morskim oraz rozpoczęciu sprzedaży odnawialnego oleju napędowego na swoich stacjach paliw i obiektach klientów, osiągnięcie tego programu pilotażowego stanowi nowy krok naprzód dla Cepsa w realizacji celu, jakim jest ułatwienie dekarbonizacji transportu ciężkiego poprzez produkcję zielonych cząsteczek. Zgodnie ze swoją strategią "Positive Motion", firma zamierza stać się punktem odniesienia w transformacji energetycznej i do 2030 r. stać się liderem w produkcji paliw odnawialnych w Hiszpanii i Portugalii, z roczną zdolnością produkcyjną na poziomie 2,5 mln ton.

Maersk ogłosił, że do 2040 r. osiągnie zerową emisję netto we wszystkich obszarach działalności, takich jak żegluga, transport śródlądowy i lotniczy, a także w działalności lądowej, takiej jak magazynowanie, terminale i inne usługi lądowe. Aby to osiągnąć, Maersk określił już ambitne cele krótkoterminowe na rok 2030. Obejmują one redukcję emisji gazów cieplarnianych o 20% (w porównaniu z rokiem bazowym 2020) z działalności logistycznej na lądzie, takiej jak transport kolejowy i samochodowy.

Renfe Mercancías, wiodący operator w zakresie zrównoważonej mobilności, nadal wzmacnia swoją strategię korporacyjną, wyraźnie zobowiązując się do przewodzenia dekarbonizacji transportu. W ubiegłym roku prawie 80% całkowitego ruchu firmy było obsługiwane przez lokomotywy elektryczne "CeroCO2" zasilane energią odnawialną, a odsetek ten wzrasta dzięki zakupowi nowych, nowocześniejszych, bezpieczniejszych i bardziej wydajnych elektrycznych silników trakcyjnych. Zgodnie z tymi założeniami, Renfe Mercancías wprowadziła w tym roku do eksploatacji 12 nowych lokomotyw elektrycznych o dużej mocy do pracy na iberyjskim rozstawie torów, a w marcu ubiegłego roku przyznała kontrakt na dostawę kolejnych 12 lokomotyw elektrycznych o międzynarodowym rozstawie torów za 136,7 mln euro z opcją dostarczenia dodatkowych 6 lokomotyw do ruchu towarowego w korytarzu śródziemnomorskim i do pracy we Francji. Rozpoczęcie prób z biopaliwem umożliwi zbadanie zrównoważonych alternatyw dla transportu kolejowego na liniach niezelektryfikowanych.

A.P. Moller - Maersk jest zintegrowaną firmą logistyczną, która pracuje nad połączeniem i uproszczeniem łańcuchów dostaw swoich klientów. Jako globalny lider usług żeglugowych, działa w ponad 130 krajach i zatrudnia ponad 100 000 osób na całym świecie. Maersk dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 r. w całej firmie dzięki nowym technologiom, nowym statkom i paliwom przyjaznym dla środowiska.

Renfe Mercancías jest wiodącym operatorem logistyki kolejowej, który zarządza lub uczestniczy w dowolnym integralnym łańcuchu logistycznym na poziomie krajowym i międzynarodowym. Renfe Mercancías nadal przyczynia się do promowania kolei jako zrównoważonego, innowacyjnego, niezawodnego, bezpiecznego, wzajemnie połączonego i intermodalnego środka transportu, dzięki któremu znacząco uczestniczy w rozwoju biznesu kraju.

Cepsa jest wiodącą międzynarodową firmą zaangażowaną w zrównoważoną mobilność i energię z solidnym doświadczeniem technicznym po ponad 90 latach działalności. Firma posiada również wiodącą na świecie branżę chemiczną o coraz bardziej zrównoważonej działalności.

W 2022 r. Cepsa przedstawiła swój nowy plan strategiczny na 2030 r., Positive Motion, który przewiduje ambicję bycia liderem w dziedzinie zrównoważonej mobilności, biopaliw i ekologicznego wodoru w Hiszpanii i Portugalii oraz stania się punktem odniesienia w transformacji energetycznej. Firma stawia klientów w centrum swojej działalności i będzie z nimi współpracować, aby pomóc im osiągnąć cele w zakresie dekarbonizacji.

Kryteria ESG inspirują wszystkie działania Cepsa w kierunku osiągnięcia pozytywnego wyniku netto. W ciągu tej dekady Cepsa zmniejszy emisję CO2 w zakresie 1 i 2 o 55%, a wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla o 15-20%, aby osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku.