Panoramiczny wagon będzie nadal kursował z pociągiem Porta Moravica z Wiednia do Przemyśla.

Panoramiczny wagon będzie nadal kursował z pociągiem Porta Moravica z Wiednia do Przemyśla.

10 grudnia 2023 | Źródło: Dopravecek / sbb cff ffs / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Panoramiczny wagon szwajcarskich kolei SBB będzie kursował także w przyszłym roku. ÖBB wypożyczyło wagon od kolei szwajcarskich i włączyło go do pociągu Porta Moravica z Wiednia do Przemyśla.

 

 
 
Panoramiczny wagon będzie nadal kursował z pociągiem Porta Moravica z Wiednia do Przemyśla.
Fot. SBB CFF FFS

 

EC 106 kursuje na trasie Graz (godz. 5:26) - Wiedeń (godz. 8:10) - Breclav (godz. 9:09) - Bohumin (godz. 11:12) - Kraków (godz. 13:56). ) - Przemyśl (16:37) oraz pociąg EC 107 w przeciwnym kierunku Przemyśl (11:24) - Kraków (14:03) - Bohumín (16:42) - Breclav (18:49) - Wien (19:49) - Graz (22:33). W wagonie obowiązuje regularna taryfa 1. klasy. W przypadku podróży pociągami dalekobieżnymi zalecana jest rezerwacja.

W 1991 r. Szwajcarskie Koleje Federalne SBB zakupiły tylko 12 wagonów serii Apm61 Panorama. Były one przeznaczone dla pociągów EuroCity podróżujących przez regiony z atrakcyjnymi widokami na urzekające górskie krajobrazy. SBB wykorzystywało je w połączeniach ze Szwajcarii do Włoch, Francji, Niemiec, Holandii i Austrii. Obecnie obsługują sezonowy pociąg turystyczny na starej linii Gotthard Panorama Express przez przełęcz Gotthard i kursują na trasach EC Transalpin Zurych - Graz lub EuroCity Zurych - Hamburg.

30-letnie wagony zostały zaprojektowane do obsługi międzystanowych pociągów dalekobieżnych. Są klimatyzowane i mają 54 miejsca siedzące. Mogą podróżować z prędkością do 200 km/h. W 2010 r. zostały zmodernizowane, na przykład wyposażono je w gniazdka elektryczne 230 V do zasilania przenośnej elektroniki podróżnej, takiej jak laptopy, tablety i telefony komórkowe. Zostały one wyprodukowane przez szwajcarską firmę Schindler Waggon AG. Producent twierdzi, że dzięki dużym łukowatym panoramicznym oknom pasażer ma do 90% lepszą widoczność niż w konwencjonalnym wagonach, a kąt, pod jakim może patrzeć ze swojego siedzenia, jest od 25% do 40% większy. Ponadto podłoga w wagonie panoramicznym jest wyższa niż w wagonach konwencjonalnych, dzięki czemu pasażerowie mają nieco lepszą widoczność nawet podczas jazdy wokół ekranów akustycznych.