Pociągi Allegro zostaną wprowadzone do krajowych połączeń dalekobieżnych VR od 2025 r.

Pociągi Allegro zostaną wprowadzone do krajowych połączeń dalekobieżnych VR od 2025 r.

15 grudnia 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pociągi Sm6, które wcześniej jeździły pod nazwą Allegro, były własnością spółki joint venture VR i Kolei Rosyjskich. Rosyjski właściciel wielokrotnie nie wywiązywał się ze swoich zobowiązań finansowych wobec spółki joint venture. VR umorzył pożyczki joint venture i, poprzez zastaw, przejął pociągi wczoraj, 14 grudnia. Oczekuje się, że pociągi wejdą do eksploatacji w krajowym ruchu dalekobieżnym w Finlandi w 2025 roku.

 

Pociąg Allegro Fot. VR Group

 

Rosyjskie Koleje Państwowe (RŻD) nie wywiązały się ze swoich zobowiązań finansowych dotyczących gwarancji kredytowych i podatków dla spółki joint venture Oy Karelian Trains Ltd. Po półtorarocznych negocjacjach między stronami, w czerwcu 2023 r. spółka nie była już w stanie spłacić kredytodawców. Karelian Trains groziło bankructwo.

Aby uniknąć bankructwa spółki joint venture, VR umorzyła pożyczki Karelian Trains i uzyskała zastaw na pociągach zabezpieczony pożyczkami od fińskich wierzycieli, którzy sfinansowali pociągi. Wczoraj, 14 grudnia, VR wykonał swój zastaw, który przeniesie własność czterech pociągów Sm6 na spółkę.

VR zamierza wprowadzić pociągi, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie, do krajowych przewozów dalekobieżnych od 2025 roku.

"Liczba pasażerów na naszych trasach dalekobieżnych rośnie i potrzebny jest nowy sprzęt. Pociągi Sm6 są nowoczesnymi pociągami wysokiej jakości i będą wspierać wzrost ruchu krajowego. Dokładnie oceniamy, na których trasach pociągi będą najlepiej służyć naszym pasażerom" - mówi dyrektor zarządzająca VR Elisa Markula.

Plany dotyczące pociągów Sm6 zostaną dopracowane na późniejszym etapie, w tym nazwa, koncepcje usług i trasy.

Wnętrze pociągu Allegro. Fot. VR Group

 

Kontrole techniczne i konserwacja wymagane do uruchomienia pociągów

Pociągi Sm6 leżały nieużywane w zajezdni VR przez ponad półtora roku od zakończenia rosyjskiego ruchu, a ich uruchomienie wymaga kontroli technicznych i prac konserwacyjnych.

"Szacuje się, że przywrócenie pociągów do eksploatacji zajmie około roku, ponieważ nie były one serwisowane ani zamawiane części zamienne z powodu niejasnej sytuacji spółki joint venture. Krajowy ruch dalekobieżny cieszy się rosnącą popularnością i liczbą pasażerów, co będzie wymagało przyszłych inwestycji w tabor kolejowy w celu zapewnienia naszej konkurencyjności. Pociągi Sm6 stanowią jedno z rozwiązań", mówi Markula.

Informacje o pociągach Sm6 i Karelian Trains

  • Oy Karelian Trains Ltd jest fińską spółką należącą w połowie do VR, a w połowie do RZD.
  • Firma została założona w 2006 roku i rozpoczęła świadczenie usług między Helsinkami a Sankt Petersburgiem w 2010 roku.
  • W 2019 r. pociągami Allegro wykonano ponad 550 000 podróży.
  • Sm6 to pociąg dużych prędkości z przechylnym nadwoziem i maksymalną prędkością 220 km/h.  
  • Istnieją cztery składy po siedem wagonów - jeden pociąg ma 342 miejsca pasażerskie.  
  • Pociągi są wyprodukowane przez Alstom

 

VR jest fińską państwową firmą świadczącą usługi turystyczne, logistyczne i serwisowe, która zwiększa popularność neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu kolejowego i miejskiego. Zapewnia płynne codzienne podróże w Finlandii i Szwecji oraz działa jako wsparcie dla przemysłu w logistyce krajowej. W 2022 r. VR przewiozło 194,2 mln pasażerów i 34,4 mln ton towarów. Obroty VR wyniosły 1 107,0 mln EUR przy zatrudnieniu około 9 000 pracowników.