Wszystkie pociągi FLIRT produkcji Stadler Polska w parku taborowym PKP Intercity

Wszystkie pociągi FLIRT produkcji Stadler Polska w parku taborowym PKP Intercity

21 grudnia 2023 | Źródło: PKP Intercity / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Właśnie zakończył się odbiór ostatniego z 12 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, wyprodukowanych w siedleckiej fabryce Stadler Polska. Jeszcze w tym roku pociąg zostanie wdrożony do rozkładu jazdy i zacznie wozić pasażerów.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

W 2017 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Niecałe 2 lata później została podpisana umowa z firmą Stadler Polska, która złożyła najkorzystniejszą ofertę. W drugiej połowie 2022 roku przewoźnik odebrał pierwsze pojazdy. Pociągi, które producent przekazywał PKP Intercity były systematycznie wprowadzane do rozkładu jazdy. Do końca tego roku wszystkie zamówione składy będą kursowały z pasażerami. Wartość całego kontraktu wynosi 1,015 mld zł brutto. Producent będzie także odpowiadał za utrzymanie techniczne floty 12 pojazdów przez okres 15 lat.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Cieszymy się, że udało nam się zakończyć kolejny projekt taborowy, realizowany w ramach programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. – Już teraz pasażerowie mogą korzystać z łącznie ponad 30 pociągów typu FLIRT wyprodukowanych w Siedlcach, które posiadamy w naszym parku taborowym. Wszystkie składy kursują w ramach ekonomicznej kategorii InterCity, zapewniającej komfortową podróż w atrakcyjnej cenie.

 

Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PMKP Intercity. Fot. Kurier Kolejowy 

 

 

Wraz z przekazaniem ostatniego z 12 pojazdów zamówionych przez PKP Intercity kończymy drugie zamówienie na pojazdy FLIRT realizowane w naszym zakładzie dla narodowego przewoźnika. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do PKP Intercity po raz kolejny nasze niezawodne, komfortowe pociągi. Dziękujemy naszemu Klientowi za zaufanie i dobrą współpracę. Jestem przekonany, że pojazdy będą dobrze służyły przewoźnikowi i pasażerom – powiedział mówi Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.

 

Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska. Fot. Kurier Kolejowy 

 

 

Komfortowe podróże na pokładzie FLIRTów

Podczas podroży pociągami FLIRT pasażerowie mogą skorzystać z licznych udogodnień,

m.in. klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE, bezprzewodowego Internetu. W czasie podróży PKP Intercity proponuje ofertę gorących i zimnych dań oraz napojów, serwowanych zarówno do zajmowanego przez pasażera miejsca, jak i w części gastronomicznej. Pojazdy są dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych: rowerzystów, rodzin z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami. Na pokładzie znajduje się platforma ułatwiająca wsiadanie podróżnym na wózkach i mającym trudności z poruszaniem się. Poprawia to dostępność kolei, aby w sposób bezpieczny i wygodny mogło z niej korzystać jak najwięcej pasażerów. Przestrzeń pasażerska oferuje 294 miejsca 2. klasy i 60 miejsc 1. klasy.

 

Wnętrze pojazdu FLIRT wyprodukowanego przez Stadler Polska dla PKP Intercity. Fot. Kurier Kolejowy 

 

12 nowych pojazdów od Stadler Polska uzupełnia ofertę m.in. na trasach: Szczecin – Poznań – Kraków; Poznań – Łódź – Kraków; Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Kraków - Zakopane; Gdynia – Bydgoszcz – Łódź – Katowice; Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków; Olsztyn – Warszawa – Częstochowa – Bielsko Biała/Racibórz, Katowice – Łódź - Płock.

 

Wagon barowy pojazdu FLIRT wyprodukowanego przez Stadler Polska dla PKP Intercity. Fot. Kurier Kolejowy 

 

Bezpieczeństwo i ekologia

Elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT dla PKP Intercity są w pełni zgodne z najnowszymi TSI

i wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – własne rozwiązanie Stadlera w obszarze sterowania ruchem kolejowym. System GUARDIA obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Oznacza to, że pojazd spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia ruchu kolejowego. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. W konsekwencji system umożliwia prowadzenie eksploatacji pojazdu przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, z pełną dynamiczną tranzycją pomiędzy ETCS poziom 1, 2 oraz SHP.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Nowoczesne pociągi FLIRT produkowane przez Stadler Polska zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych, podlegających recyklingowi materiałów. System odzyskiwania energii sprawia, że pociągi będą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Wygłuszenie akustyczne skutkować będzie mniejszą emisją hałasu do wnętrza pojazdu, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych.

 

Fot. Kurier Kolejowy