Kazachstan rozpoczął budowę nowej linii kolejowej do Chin, zwiększy przepustowość o 20 mln ton

Kazachstan rozpoczął budowę nowej linii kolejowej do Chin, zwiększy przepustowość o 20 mln ton

23 grudnia 2023 | Źródło: primeminister.kz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kazachstan rozpoczął budowę nowej 272-kilometrowej linii kolejowej do Chin. Linia połączy Ayagoz we wschodnim Kazachstanie i Bakhty, które znajduje się na granicy z chińskim regionem Altay. Po ukończeniu linii w 2027 r. otwarte zostanie nowe przejście graniczne między tymi dwoma krajami, łączące Bakhty i Czuguczak. W oficjalnym rozpoczęciu budowy za pośrednictwem telemostu wziął udział Premier Republiki Kazachstanu Alikhan Smayilov

Fot. primeminister.kz

 

Projekt realizowany jest w ramach zadania Prezydenta K. Tokajewa dotyczącego rozwoju potencjału transportowego i tranzytowego kraju. W trakcie budowy nowej linii planowane jest otwarcie trzeciego przejścia granicznego Bakhti-Shaueshek z Chinami.

Nowa linia kolejowa Bachti-Ajagoz pozwoli zwiększyć przepustowość relacji Kazachstan - Chiny z 28 mln do 48 mln ton, wyeliminować korki na południowych punktach kontrolnych i przyciągnąć dodatkowy wolumen tranzytu. Planowany termin oddania liniii do użytku to rok 2027.

Zakrojony na szeroką skalę projekt realizowany jest na zasadzie PPP z udziałem prywatnego inwestora. W trakcie budowy powstanie 11 stacji, 47 mostów, 23 przejazdy kolejowe i 8 drogowych, 5 kładek dla pieszych oraz 16 obiektów kontrolnych. W tym celu planowany jest zakup ponad 500 tys. sztuk podkładów i 36 ton szyn od krajowych producentów. Oczekuje się, że zasięg lokalny wyniesie co najmniej 85%.

Premier zauważył, że w ubiegłym roku koleją przewieziono najwięcej ładunków od 30 lat niepodległego Kazachstanu i wyniosło 245 miliardów tonokilometrów. Tak wysoki wskaźnik udało się utrzymać w tym roku pomimo uwarunkowań geopolitycznych i ograniczeń infrastrukturalnych.

„W ciągu ostatnich pięciu lat wolumen tranzytu kontenerów wzrósł 3,2-krotnie. Istniejące korytarze tranzytowe rozbudowują się i otwierane są nowe. Szczególne znaczenie ma transkaspijski międzynarodowy szlak transportowy, korytarze Północ-Południe i Południe” - powiedział premier Alikhan Smayilov.

Obecnie przepustowość i pojemność infrastruktury osiągnęły swoje granice. W sektorze kolejowym istnieje wiele projektów infrastrukturalnych mających na celu rozwiązanie tego strategicznie ważnego problemu.

Wśród nich realizowana jest budowa Dostyk - Moyint, Darbaza - Maktaaral oraz linii kolejowych omijających miasto Ałmaty i inne projekty. W ciągu najbliższych trzech lat w republice powstanie ponad 1300 kilometrów linii kolejowych.

Premier zaznaczył, że budowa nowej linii kolejowej zapewni pracę ponad 1700 osobom. Rozwój kopalń i otwarcie stacji załadunku i rozładunku stworzą także nowe miejsca pracy.

„Wszystko to będzie miało pozytywny wpływ na gospodarkę nie tylko regionu Abay, ale całego kraju. Projekt Bakhti-Ayagoz poszerza integrację sieci kolejowej Kazachstanu ze światowym systemem transportowym” - powiedział Alikhan Smayilov.

Kanat Almagambetov, wiceprezes zarządu JSC NC KTZ (Kolei Kazachstańskich) zauważył, że nowa linia pozwoli na zwiększenie wolumenu kazachskiego eksportu, a także tranzytu ładunków z Rosji do Chin i odwrotnie.

„Towary z regionów Abay, Pawłodar, wschodniego Kazachstanu i innych regionów przechodzą przez tę sieć. Budowa sieci dwukierunkowej jest gwarancją posiadania wystarczającej przepustowości od razu. W sumie otworzy to dodatkowy przepływ towarów tranzytowych i będzie impulsem do rozwoju pobliskich regionów” - powiedział Kanat Almagambetov