Deutsche Bahn otwiera w Zorneding pierwszą stację kolejową wykonaną z drewnianych modułów

Deutsche Bahn otwiera w Zorneding pierwszą stację kolejową wykonaną z drewnianych modułów

27 grudnia 2023 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB) uruchomił pierwszy budynek recepcji dworcowej wykonany w całości z drewna w Zorneding (Bawaria). Bernd Koch, CEO DB Station&Service AG, otworzył 200-metrowy, nowoczesny i lekki budynek w obecności przedstawicieli rządu federalnego, Wolnego Kraju Bawarii i gminy. DB zainwestowała w stację około 2,2 miliona euro wraz z BMDV, krajem związkowym Bawaria i gminą.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Station & Service

 

Zrównoważony rozwój jest wyraźny w konstrukcji, wyposażeniu technicznym i wystroju wnętrza. Drewno do budowy budynku pochodzi z regionu, a poszczególne elementy konstrukcyjne zostały wyprodukowane w tradycyjnym zakładzie budownictwa drewnianego w Ratyzbonie. Innowacyjna cecha, moduły są znormalizowane, dzięki czemu - podobnie jak w przypadku domu prefabrykowanego - możliwe jest uzyskanie wielu różnych planów pięter, rozmiarów i projektów na tej samej podstawie konstrukcyjnej. Oznacza to, że w nadchodzących dziesięcioleciach będzie można zbudować o wiele więcej małych zielonych stacji, zapewniając indywidualny, szybki i przyjazny dla środowiska dostęp do podróży przyjaznych dla klimatu.

Poczekalnia zachęca pasażerów do odpoczynku dzięki nowoczesnym siedzeniom i możliwości ładowania telefonów komórkowych. W przyszłości pasażerowie będą mogli zakupić artykuły pierwszej potrzeby, pieczywo i przekąski w sklepie ServiceStore DB z miejscami do siedzenia na zewnątrz, który został przeprojektowany przez lokalne władze. Powstanie tam dodatkowe 200 miejsc parkingowych dla rowerów, a nowa rampa rowerowa poprawi dostęp. Ofertę uzupełniają publiczne toalety bez barier i automaty biletowe.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Station & Service

 

Bernd Koch, CEO DB Station&Service AG: "Naszym celem jest budowanie zrównoważonych budynków dworcowych dla miast, społeczności i naszych podróżnych w krótkim czasie. Zorneding jest debiutem dla całej serii innych małych zielonych stacji kolejowych. Ponieważ im bardziej zachęcający i atrakcyjny jest pobyt na naszych stacjach, tym więcej pasażerów możemy przyciągnąć do przyjaznej dla klimatu kolei, a tym samym do "Strong Rail".

Piet Mayr, pierwszy burmistrz gminy Zorneding: "Ten budynek dworca z nowoczesną, wyznaczającą trendy architekturą i przemyślanym planowaniem tego budynku jest prawdziwym wyrazem wydajnej, zrównoważonej i przyjaznej do życia społeczności, która w przyszłości wyznaczy trend dla wielu gmin naszej wielkości w Niemczech z połączeniem kolejowym. Cieszę się, że powstało tu kolejne centralne miejsce spotkań dla mieszkańców miasta i okolic".

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Station & Service

 

Stacja Zorneding jest również ekologicznym pionierem, jeśli chodzi o technologię: system fotowoltaiczny o powierzchni 140 metrów kwadratowych zasila obiekty energią słoneczną. Nadwyżki energii są gromadzone przez zrównoważony system magazynowania baterii drugiego cyklu życia firmy DB start-up encore, wykonany ze zużytych akumulatorów do samochodów elektrycznych, który przechowuje do 20 kWh energii z systemu solarnego i może ją uwolnić w razie potrzeby. Przyjazna dla klimatu pompa ciepła zapewnia przyjemne temperatury zimą i chłodzenie latem. Świetliki wpuszczają światło dzienne do wnętrza, dzięki czemu wymagane jest mniejsze sztuczne oświetlenie. Wszystkie światła są wyposażone w energooszczędne diody LED. Drewniana fasada jest od zewnątrz przeszklona farbą o otwartych porach, przyjazną dla środowiska. Zapewnia to przyjemny klimat wewnątrz budynku.

Oprócz Zorneding, Haar jest kolejną małą zieloną stacją kolejową, która jest bliska ukończenia. DB kończy obecnie stan surowy. Po sześciu miesiącach budowy na dachu znajduje się już wiecha, a otwarcie planowane jest na lato 2024 roku.

Deutsche Bahn jest wyraźnie zaangażowana w zrównoważony rozwój i swoją ekologiczną, ekonomiczną i społeczną odpowiedzialność w całym łańcuchu wartości i poza nim. Zgodnie ze swoją strategią korporacyjną "Strong Rail", DB przekształca swoje stacje kolejowe w centra nowoczesnej mobilności, aby przekonać więcej osób do korzyści płynących z przyjaznych dla klimatu podróży koleją.