Unieważnienie przetargu na świadczenie usług kolejowych w Podlaskim może mieć negatywne skutki

Unieważnienie przetargu na świadczenie usług kolejowych w Podlaskim może mieć negatywne skutki

02 stycznia 2024 | Źródło: Arriva Polska
PODZIEL SIĘ

Z zaskoczeniem i niezrozumieniem Arriva przyjęła informację o unieważnieniu postępowania przetargowego na świadczenie usług transportu kolejowego w województwie podlaskim na lata 2025 -2029, w którym złożyła najkorzystniejszą ofertę.

 

Fot. Arriva


Wybór takiego rozwiązania może finalnie oznaczać konieczność wydatkowania znacznie większych środków finansowych na kolej niż te, które byłyby wystarczające do wyboru operatora w unieważnionym postępowaniu. Zwracamy uwagę, że najkorzystniejsza była oferta Arriva, gwarantując Samorządowi koszty niższe o prawie 60 mln od oferty obecnego przewoźnika.

Liczymy, że samorząd województwa nie zrezygnuje z realnie konkurencyjnego wyboru operatora i ogłosi nowy przetarg, z zachowaniem odpowiedniego okresu przygotowania się do rozpoczęcia operacji. Udział konkurentów w nowym postępowaniu będzie możliwy tylko z zachowaniem co najmniej rocznego okresu mobilizacji. Pozwoli to na przygotowanie się do startu przez nowego operatora i zagwarantowanie odpowiedniego poziomu i jakości usług dla mieszkańców.

W innym przypadku samorząd pozostanie z jedynym oferentem - monopolistą, który w takim wypadku będzie mógł zaoferować jeszcze wyższą cenę, wiedząc, ze nie ma konkurencji zainteresowanej tak skonstruowanym przetargiem. Będzie to oznaczać nie tylko ogromny wzrost wydatków na kolej, ale również utratę szansy na lepszą jakość usług i poprawę oferty dla Pasażerów, które niesie za sobą konkurencja.

Współpracując z samorządami od kilkunastu lat, mamy świadomość że budżet województwa ma swoje ograniczenia, jednak bezsprzecznym jest fakt, że tylko realnie konkurencyjny przetarg daje gwarancje najniższej ceny za zamawiane usługi.

Przeprowadzanie pozornie konkurencyjnych postępowań (gdzie krótki okres przygotowania do startu w praktyce oznacza wyłącznie wybór aktualnego operatora) stoi w sprzeczności z przepisami obowiązującego prawa. Jedynie konkurencyjna, otwarta procedura, pozwalająca na zawarcie umowy z odpowiednim wyprzedzeniem oraz minimalnym okresem przygotowań do startu tj. co najmniej rok lub dłuższym oznacza realną troskę o interes publiczny, racjonalne gospodarowanie środkami a długoterminowo lepszą ofertę dla pasażerów.

Przewoźnik pozostaje otwarta na rozmowę i współpracę z Samorządem w celu wypracowania najlepszego rozwiązania dla przyszłości kolei w regionie.