Producent modeli kolejowych Piko z Turyngii istnieje już od 75 lat. Rocznica ma być obchodzona w tym roku - również z rosnącą sprzedażą.
Po słabym roku 2023, wschodnioniemiecki producent modeli kolejowych Piko spodziewa się wzrostu popytu na miniaturowe lokomotywy i wagony. Po dwuprocentowym wzroście sprzedaży, pięć procent jest celem na 75 rocznicę istnienia Piko, powiedział René Wilfer. "Zakładamy, że będziemy w stanie nieco bardziej się rozwinąć i że zmniejszy się niechęć do zakupów, zwłaszcza w Niemczech". W 2023 r. eksport w szczególności pobudził działalność ze wzrostem o 9,3% - najważniejszym rynkiem była Polska.
Według niego, fani modeli kolejowych w Niemczech wydali w zeszłym roku mniej pieniędzy na swoje hobby ze względu na wzrost kosztów utrzymania. W rezultacie sprzedaż była nieco słabsza niż oczekiwano. Była ona jednak o jedną trzecią wyższa niż przed koronawirusem w 2019 roku. A ponieważ rynek zabawek, w tym modeli kolejowych, miał tendencję spadkową w 2023 r., Piko było w stanie zdobyć udział w rynku.
Zyski były znacznie niższe niż w 2022 r., częściowo z powodu wyższych kosztów wynagrodzeń, "ale pozostało wystarczająco dużo, aby sfinansować inwestycje w nowe formy i opracować kolejne modele" - powiedział dyrektor zarządzający. Średniej wielkości firma zatrudniająca prawie 650 pracowników w Niemczech i Chinach nie podaje bezwzględnych wartości obrotów i zysków.
Piko od lat jest na plusie. "Jesteśmy w bardzo solidnej sytuacji finansowej", powiedział Wilfer, który w tym roku obchodzi podwójną rocznicę - podobnie jak firma założona w Chemnitz w Saksonii, skończy 75 lat.
Nie myśli jednak o odejściu. "Wciąż dobrze się tu bawię. I mam wsparcie moich pracowników", powiedział Wilfer. Od dwóch lat istnieje rada doradcza, która mogłaby kontynuować prowadzenie firmy w nagłych wypadkach. Wilfer przejął turyńskiego producenta modeli kolejowych w 1992 roku.
Na ten rok Piko zapowiedziało 450 nowych lokomotyw i wagonów. Spektrum obejmuje modele specjalne we wszystkich rozmiarach, lokomotywę parową klasy 62 emitującą parę, a także współpracę z konkurencyjną firmą Märklin z siedzibą w Göppingen. Opracowano również "Metropolitan Express Train".
W 2023 r. zainwestowano w program szkoleniowy rozszerzony o nowe zawody, a także nowe biura i sklep na terenie firmy. W tym roku ponownie planowany jest "Dzień Otwarty" - 22 czerwca. W przeszłości od 10 000 do 15 000 miłośników kolei skorzystało z okazji, aby odwiedzić zakład produkcyjny w Sonneberg.