Czy poznański Modertrans trafi w ręce koreańskiej firmy Hunday Rotem?

Czy poznański Modertrans trafi w ręce koreańskiej firmy Hunday Rotem?

31 stycznia 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak twierdzą poznańskie media prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak w trakcie ubiegłotygodniowej wizyty w koreańskim Changwon spotkał się między innymi z prezesem firmy Hyundai Rotem, a rozmowy dotyczyły ewentualnego zakupu udziałów w Modertransie, spółce produkującej tramwaje, która należy do miasta i MPK. Póki co szczegóły tych rozmów nie zostały podane do publicznej wiadomości. Należy pamiętać, że we wrześniu ubiegłego roku prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak i burmistrz Changwon, Hong Nam-Pyo, podpisali umowę o współpracy, bowiem to właśnie w Poznaniu będą produkowane koreańskie czołgi firmy z Changwon.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Hyundai Rotem to południowokoreańska firma produkująca tabor szynowy, produkty obronne i wyposażenie zakładów. Jest częścią Hyundai Motor Group. W grudniu 2007 roku zmieniono nazwę firmy z Rotem na Hyundai Rotem, aby odzwierciedlić nazwę spółki-matki. Nazywa się go również systemami technologii kolejowej Hyundai.

Hyundai Rotem rozwija i dostarcza tabor kolejowy od ponad 40 lat, zapewniając najwyższy poziom wiedzy technologicznej i możliwości biznesowych. W oparciu o to dąży do wzmocnienia konkurencyjności krajowego przemysłu kolejowego i wspierania powiązanych z nim ekosystemów.

Hyundai Rotem zatrudnia obecnie 3800 osób i eksportuje do 50 krajów na całym świecie.

Godne uwagi projekty obejmują dostawę większości taboru kolejowego w Korei Południowej, w tym szybkich pociągów KTX firmy Korail, elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) i lokomotyw elektrycznych. Inne produkty w Korei Południowej obejmują zaopatrywanie całego taboru metra w Seulu, Seoul Metropolitan Rapid Transit, Busan Metro Lines i Shinbundang Line. Produkty międzynarodowe obejmują jednostki EMU K-Stock i R-Stock firmy Hong Kong MTR, jednostki EMU dla osób dojeżdżających do pracy na Tajwanie, pociągi dla metra w New Delhi oraz pociągi zautomatyzowane dla linii Canada Line w Vancouver w Kanadzie. Firma dostarczyła 120 pociągów podmiejskich Silverliner V dla kolei regionalnej SEPTA w rejonie Filadelfii w stanie Pensylwania oraz 66 pociągów Silverliner V dla Regional Transportation District (RTD). 

 

Fot. Wikipedia 

 

​Hyundai Rotem wprowadził także mobilność przyszłości, taką jak tramwaj na wodorowe ogniwa paliwowe i obecnie buduje swoją konkurencyjność biznesową jako gracz globalny.

Modertrans jest spółką-córką Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu utworzoną w 2005 roku z połączenia Wydziału Napraw Tramwajów MPK Poznań i Zakładu Napraw Autobusów w Biskupicach. Obecnie Modertrans jest spółką komunalną, 25% jej udziałów należy do Miasta, a 75% do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Poznańska spółka jest cenionym producentem tramwajów, odnoszącym sukcesy na rynku. Dostarcza tramwaje między innymi do Wrocławia, Łodzi czy Elbląga, a jej udział w polskim rynku oceniany jest na około 30%.

Z zakładów Modertrans wyjechał m.in. model Moderus Gamma LF 05 AC, a więc pierwszy w Polsce jednoczłonowy tramwaj w pełni niskopodłogowy. Moderus Alfa to z kolei pojazd wysokopodłogowy, jednoczłonowy, jednokierunkowy, wyprodukowany na bazie tramwaju 105N/Na, a jego dostawy realizowane były nie tylko dla MPK Poznań, ale także dla Tramwajów Śląskich i Tramwajów Szczecińskich. Wśród produktów spółki znajduje się także niskopodłogowy, wyposażony w szereg innowacyjnych rozwiązań Moderus Gamma LF 01 AC.

Flagowym pojazdem jest Moderus Beta, tramwaj trójczłonowy, przegubowy, częściowo-niskopodłogowy.

Po raz pierwszy o planowanej sprzedaży udziałów w Modertransie media piasały w 2022 roku, kiedy to ich nabyciem zainteresowana była chiński producent, spółka CRRC. Także europejscy producenci, francuski Alstom oraz hiszpański CAF, który kilka lat wcześniej wykupił Solarisa przejawiai zainteresowanie zainwestowania w poznańską spółkę. Wolę ewentualnego wejścia kapitałowego w spółkę wyrażał również Polski Fundusz Rozwoju,

Czy pozyskanie dla Moderstransu poważnego, branzowego inwestora powiedzie się? Z pewnością dla poznańskiej spółki byłby to poważny impuls do dalszego rozwoju i postawienie sobie nowych wyzwań. kurier Kolejowy będzie śledził przebieg rozmów i o ich efektach będzie informował czytelników.