Do krajowej doskonałości portów w Trieście i Monfalcone w zakresie intermodalności kolejowej dodano nowy element: Zarząd Systemu Portów Wschodniego Adriatyku staje się również zarządcą torów w Nowym Wolnym Porcie.
Po osiągnięciu rekordu ponad 12 000 pociągów obsłużonych w 2023 r. w ramach sieci logistycznej, uzyskała autoryzację bezpieczeństwa dla instalacji kolejowych od ANSFISA (Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Infrastruktury Kolejowej i Drogowej).
Certyfikat ten potwierdza wdrożenie specjalnego systemu koordynacji bezpieczeństwa, który umożliwia, po przeprowadzeniu analizy ryzyka, bezpieczną kontrolę wszystkich procesów i działań specyficznych dla zarządcy infrastruktury kolejowej.
Zarządca infrastruktury, podmiot odpowiedzialny za budowę, zarządzanie i utrzymanie infrastruktury kolejowej i ruchu kolejowego, pełni bardzo złożoną i fundamentalnie ważną rolę.
Obecnie we Włoszech autoryzowanych jest tylko kilkunastu zarządców, z których najważniejszym jest RFI (Rete Ferroviaria Italiana), co potwierdza specyfikę umiejętności wymaganych do zarządzania tymi procesami.
Port System Authority dołącza teraz do tej niewielkiej grupy firm i podmiotów, które są wysoce wyspecjalizowane w tym sektorze.
Dzięki tej samej roli zarządzanie wszystkimi działaniami związanymi z rozwojem kolei w porcie będzie zatem prostsze, począwszy od prac związanych z rozbudową infrastruktury stacji Trieste Campo Marzio, które zostały rozpoczęte we współpracy z RFI.
Należy zauważyć, że Triest jest nie tylko pierwszym portem w kraju, który uzyskał ten certyfikat ze względów bezpieczeństwa, ale także jedynym organem systemowym, który w 2018 r. utworzył dyrekcję zajmującą się infrastrukturą kolejową, obejmującą kompetencje kolejowe właściwe dla zarządcy infrastruktury.
Z biegiem lat dyrekcja zainicjowała specjalne kursy kwalifikacyjne dla personelu i kontroli zarówno infrastruktury, jak i ruchu kolejowego na obszarze portu, w celu skonsolidowania roli organu systemowego we wszystkich aspektach dotyczących kolei.
Dzięki utworzeniu tej specjalnej jednostki w ramach Urzędu, Urząd był w stanie aktywnie przyjąć rolę "koordynatora" (również przewidzianego w ustawie 84/94) portowego systemu kolejowego, co pozwoliło zwiększyć bezpieczeństwo manewrów, zmniejszyć nieefektywność i przyczynić się do osiągnięcia absolutnej wydajności w sektorze intermodalnym, również pod względem zrównoważonego rozwoju, z 54% kontenerów kierowanych koleją.