Jednostka Sirius z pierwszymi pasażerami we flocie RegioJetu.

Jednostka Sirius z pierwszymi pasażerami we flocie RegioJetu.

09 lutego 2024 | Źródło: www.railpage.net
PODZIEL SIĘ

W poniedziałek, 5 lutego 2024 r., nadszedł dzień, w którym chińska jednostka producenta CRRC, komercyjnie nazwana Sirius, po raz pierwszy przewiozła pasażerów. Stało się to w pociągu RegioJet na linii R23, którą prywatny przewoźnik obsługuje na zamówienie Ministerstwa Transportu między Ústí nad Labem a Kolonią. 

 

Fot. Railpage.net

 

Eksploatacja jednostki na tej linii jest częścią procesu zatwierdzania, który Sirius przechodzi od kilku lat. Homologacje RegioJet w sieci administracji kolejowej są przeprowadzane na wniosek producenta. Jednostki zostały pierwotnie zamówione przez innego prywatnego przewoźnika. Leo express wycofał się jednak z kontraktu na 3 jednostki i z opcją na 30 kolejnych z powodu znacznych opóźnień w dostawie. Pierwsza jednostka z Chin przybyła we wrześniu 2019 r., a przewoźnik planował, że pierwsze trzy zamówione jednostki będą w użyciu w 2020 r. Tak się jeszcze nie stało, nawet w 2024 roku.

Sirius to 6-wagonowa zintegrowana jednostka elektryczna zdolna do jazdy z prędkością 160 km/h pod napięciem 3 kV DC i 25 kV AC. Wnętrze podzielone jest na dwie klasy. Druga klasa obejmuje kontrowersyjne "stojące siedzenia", które były już źródłem zakłopotania, gdy były rozważane przez linie lotnicze Ryanair. Zgodnie z pierwszymi reakcjami niektórych pasażerów, którzy odbyli przejażdżkę w jednostce, wnętrze jest źle zaprojektowane w wielu miejscach, a układ siedzeń może być nieodpowiedni dla pasażerów o wzroście powyżej 190 cm. Z drugiej strony, jednostka została pochwalona za cichą i zwinną pracę oraz dobre przyspieszenie. Otwieranie drzwi jest nietypowo powolne.

Fot. Railpage.net

 

Oczekuje się, że RegioJet będzie testować jednostkę na linii R23 przez następne 3 do 4 miesięcy, ale firma twierdzi, że nie podjęła jeszcze decyzji o dalszym wdrożeniu. Operacja próbna została zatwierdzona przez władze kolejowe do 31 grudnia 2024 r., a jednostka musi przejechać prawie 50 000 kilometrów w podróżach pasażerskich. Chińscy przedstawiciele uczestniczyli również niedawno w spotkaniu z przedstawicielami Zarządu Infrastruktury Kolejowej, którego program obejmował dyskusję na temat testowania jednostki.

 

Fot. Railpage.net 

 

Przedstawiciele RegioJet optymistycznie deklarowali, że wejście jednostki do eksploatacji będzie oznaczało przełom w europejskim transporcie, a pojawienie się chińskiej konkurencji zmusi europejskich producentów do znacznego obniżenia cen swoich pociągów. W obliczu problemów z homologacją jednostek w Czechach, ale także w Austrii, stwierdzenie to jest obecnie bardzo śmiałe. Będziemy nadal monitorować ostateczny sukces lub porażkę nie tylko jednostek, ale także samego producenta.