W przyszłości, dzięki 5G, pasażerowie pociągów będą mogli cieszyć się szybkim Internetem i płynnym połączeniem telefonicznym, zwiększając atrakcyjność przyjaznych dla środowiska podróży i umożliwiając bardziej efektywne wykorzystanie czasu. Aby przyspieszyć realizację tej wizji przyszłości, uruchomiono tor testowy o długości około dziesięciu kilometrów.
W ramach projektu w południowym regionie Meklemburgii-Pomorza Przedniego testowane są rozwiązania dla komunikacji mobilnej z gigabitową szybkością transmisji danych, a także innowacyjna infrastruktura do dalszej cyfryzacji operacji kolejowych w kontekście nowego standardu "Future Rail Mobile Communication System" (FRMCS).
W szczególności testowane są nowe anteny telekomunikacyjne zbudowane w pobliżu torów, a także różne kombinacje jednostek radiowych i anten do mobilnej i kolejowej komunikacji radiowej.
Eksperci szacują, że na początku 2030 roku prędkość transmisji danych do 5 gigabitów na sekundę na pociąg będzie standardem wymaganym do zapewnienia pasażerom szybkiego, nieprzerwanego połączenia internetowego i telefonicznego.
Daniel Leimbach, dyrektor zarządzający Ericsson GmbH, podkreślił, że "instalacja na torze testowym szczególnie wydajnej technologii radiowej 3,5 GHz została ukończona w rekordowym czasie". Na potrzeby projektu GINT firma Ericsson wstępnie skonfigurowała specjalną, niewielką, ale kompletną mobilną sieć radiową, w tym rdzeń i radiową sieć dostępową zbudowaną w centrum badawczym Eurolab firmy Ericsson w Akwizgranie. Umożliwiło to bardzo szybkie dostarczenie technologii i jej uruchomienie.
Szybka łączność była możliwa dzięki pionierskiemu projektowi trzynastu 15-metrowych masztów, które zostały wzniesione przez firmę Vantage Towers w nieco ponad miesiąc.
Elementy zostały wstępnie zmontowane na ziemi i umieszczone jeden na drugim za pomocą dźwigu a następnie połączone śrubami. Kratownice są zakotwiczone w gruncie za pomocą stalowych rozpórek, dzięki czemu nie trzeba kłaść betonowych fundamentów, co znacznie zmniejsza emisję CO2 w porównaniu z tradycyjnymi metodami budowy.
Ta nowa metoda budowy powinna umożliwić wydajną, ekonomiczną i przyjazną dla środowiska instalację infrastruktury wymaganej do realizacji przyszłego systemu komunikacji kolejowej FRMCS.
Oprócz innowacji technicznych, dobra współpraca między partnerami projektu a Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV), władzami lokalnymi i operatorem infrastruktury Regio Infra Nordost (RIN) była decydująca dla szybkiej budowy około dziesięciokilometrowej linii testowej między Karow (Meklemburgia) a Malchow.
Przygotowanie, rozwój, planowanie i budowa zostały ukończone w mniej niż osiem miesięcy, co dowodzi, że przyszłe wdrożenie może nastąpić znacznie szybciej niż czas wymagany obecnie.
BMDV dało zielone światło dla projektu badawczego z jego finansowaniem w maju 2023 roku. Od wiosny 2024 r. "Advanced TrainLab", dawny pociąg DB - ICE używany obecnie jako pociąg laboratoryjny, będzie kursował po torze testowym w celu przetestowania systemów i optymalizacji konfiguracji. Wyniki testów powinny być dostępne do końca 2024 roku.
Dr Daniela Gerd tom Markotten, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii, skomentowała: "Chcemy, aby nasi pasażerowie czuli się w pociągu jak w domu, a to wymaga doskonałego doświadczenia online i telefonicznego. Projekt GINT udowadnia, że możemy wprowadzić szybką komunikację mobilną do pociągu i na tory w rekordowym czasie. Nie tylko zmieniamy pociąg w mobilne biuro lub kino domowe w podróży, ale także tworzymy podstawy przyszłej cyfryzacji transportu kolejowego dzięki standardowi FRMCS".
Christian Hillabrant, dyrektor generalny Vantage Towers, powiedział: "Dzięki projektowi GINT udowadniamy, że gigabit na kolei nie jest już wizją przyszłości, ale może stać się rzeczywistością w ciągu kilku miesięcy. Wykorzystując tę samą infrastrukturę dla sieci kolejowych i mobilnych, osiągamy cenne synergie w rozbudowie sieci i oszczędzamy cenne zasoby. Jesteśmy jedną z wiodących firm w tym sektorze w Europie i dlatego cieszymy się, że możemy wnieść naszą wiedzę do tego pionierskiego projektu.
Valentina Daiber, dyrektor ds. prawnych i korporacyjnych w O2 Telefónica, powiedziała: "Dzięki Gigabit Innovation Track doświadczamy zmiany paradygmatu i na nowo myślimy o łączności na kolei. Infrastruktura łączności mobilnej zbliża się do torów, aby zapewnić podróżnym niezawodny, szybki mobilny Internet. Badanie GINT ma na celu wykazanie wykonalności szybkiej sieci 5G w pociągach dużych prędkości. Jednocześnie zamierza wnieść istotny wkład".