Siemens Mobility tworzy spółkę do leasingu pociągów regionalnych

Siemens Mobility tworzy spółkę do leasingu pociągów regionalnych

14 lutego 2024 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Firma Siemens Mobility założyła spółkę zależną Smart Train Lease GmbH, aby umożliwić klientom elastyczne uzupełnianie ich flot o wynajmowane najnowocześniejsze pociągi akumulatorowe, wodorowe i elektryczne zespoły trakcyjne. Pociągi Mireo Smart od Siemens Mobility są dostępne w krótkim czasie, zatwierdzone do eksploatacji i spełniają wszystkie wymagane standardy dla nowoczesnego regionalnego transportu pasażerskiego. Zapewniając wstępnie skonfigurowane pociągi i dodatkowe usługi, takie jak konserwacja, ta nowa oferta stanowi ekonomiczną alternatywę dla szybkiej i elastycznej rozbudowy flot. Umożliwia również klientom łatwe testowanie innowacyjnych i zrównoważonych technologii kolejowych. Smart Train Lease GmbH początkowo oferuje ten model wynajmu w Niemczech i planuje rozszerzyć go na całą Europę w perspektywie średnioterminowej.

 

Mireo Smart. Fot. Siemens Mobility

 

Mireo Smart w projekcie Smart Train Lease

- Transformacja mobilności doprowadziła do powstania niezwykle dynamicznego rynku pociągów regionalnych. Operatorzy kolejowi poszukują dziś bardziej elastycznych i szybko dostępnych ofert, ponieważ nowe technologie jeszcze bardziej zwiększają zrównoważony rozwój transportu kolejowego. Zakładając Smart Train Lease GmbH, stworzyliśmy innowacyjny model wynajmu dla wysoce znormalizowanych pociągów regionalnych. Jego pozycja kosztowa, niezawodność i szybki czas dostawy sprawiają, że jest to nowa i szczególnie atrakcyjna oferta dla naszych klientów - powiedział Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock w Siemens Mobility.

- Chcemy, aby wynajem pociągów był tak łatwy i prosty, jak wynajem samochodu, a tym samym pomóc przyspieszyć transformację mobilności. Usługa ta jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego dla pasażerów i umożliwi naszym klientom szybkie reagowanie na zmienny popyt - powiedział Benjamin Dobernecker, CEO Smart Train Lease GmbH.

Przejście od technologii diesla do technologii alternatywnych, takich jak baterie i wodór, prowadzi do znaczących zmian na rynku, które stanowią szereg wyzwań, a także możliwości. Trend odchodzenia od transportu prywatnego na rzecz opcji publicznych, częściowo wspomagany przez niemiecki miesięczny bilet regionalny w wysokości 49 euro i uproszczenie podróży koleją, znacznie zwiększył popyt na pociągi. Ponadto wiele prywatnych firm kolejowych oferuje obecnie regionalne usługi pasażerskie i poszukuje nowych, bardziej elastycznych ofert z konkurencyjnymi ratami, aby pokryć swoje zapotrzebowanie na nowe pociągi bez długoterminowych zobowiązań inwestycyjnych. Smart Train Lease GmbH oferuje takie szybkie i wysokiej jakości rozwiązanie.

W sektorze kolejowym umowy najmu były wcześniej dostępne tylko na zasadzie długoterminowej, z okresami powyżej dwunastu lat i obejmującymi późniejsze użytkowanie lub gwarancje wartości rezydualnej. Do tej pory nie było ofert krótko- i średnioterminowego wynajmu wieloczłonowych pociągów regionalnych lub małych flot. W szczególności operatorzy nie byli w stanie wynająć najnowocześniejszych pociągów regionalnych z alternatywnymi systemami napędowymi. Smart Train Lease GmbH wkroczyła tutaj, aby zaspokoić to zapotrzebowanie i stworzyć nowy rynek.

- Typowe dla polskiego obszaru wymagania, takie jak 3 kV DC, SHP, Radio analogowe z funkcją Radio-Stop utrudniają tak szybką integrację tego rozwiązania jak to ma miejsce w przypadku jednolitego rynku motoryzacyjnego UE. Należy jednak zwrócić uwagę, że postępująca integracja kolei w Europie daje nadzieję, że podobne nowoczesne rozwiązania będą dostępne również dla polskich przewoźników - powiedział Jacek Fink-Finowicki, kierownik ds. sprzedaży pociągów regionalnych Siemens Mobility Sp. z o.o.

 

Mireo Smart. Fot. Siemens Mobility

 

Które pociągi będą dostępne?

Zatwierdzone pociągi Mireo Smart są dostępne natychmiast. Pociągi charakteryzują się niskimi kosztami cyklu życia, niskim zużyciem energii, są zaawansowane technologicznie i optymalnie wyposażone. Mireo Smart osiąga prędkość maksymalną 160 km/h i jest dostępny w trzech wariantach: z napędem elektrycznym, akumulatorowym lub wodorowym. Wszystkie pociągi są wyposażone w przyszłościowy Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS i punktowy system sterowania pociągiem PZB. Mireo Smart oferuje pasażerom wysoki poziom komfortu i wygody, z 214 miejscami siedzącymi, miejscami na 21 rowerów i dwa wózki inwalidzkie oraz uniwersalnymi toaletami. Pociągi są również wyposażone w nowoczesną klimatyzację, WiFi, system informacji pasażerskiej, systemy nadzoru bezpieczeństwa oraz duże monitory TFT w strefach wejściowych.

Jak działa model leasingu?

Smart Train Lease ma na celu uczynienie procesu wynajmu tak łatwym i prostym, jak to tylko możliwe, porównywalnym do wynajmu samochodu. Firma oferuje standardową umowę z różnymi opcjami usług, które najlepiej pasują do infrastruktury kolejowej operatora i doświadczenia jego warsztatów. Dzięki scentralizowanemu zarządzaniu utrzymaniem floty, nawet najmniejsze floty z krótkimi okresami wynajmu mogą być płynnie zintegrowane z bieżącymi operacjami bez konieczności wprowadzania rozległych zmian w istniejącej organizacji utrzymania. Standardowe prace konserwacyjne mogą być wykonywane przez istniejący personel w dowolnym momencie bez konieczności przeprowadzania intensywnych szkoleń, a Smart Train Lease zapewnia bezpośrednie wsparcie na miejscu dla wszystkich innych działań. Cały pociąg, w tym jego utrzymanie, jest wynajmowany jako kompletny pakiet.

 

Siemens Mobility to niezależnie kierowana spółka w grupie Siemens AG. Jako lider inteligentnych rozwiązań transportowych od ponad 175 lat, Siemens Mobility nieustannie wprowadza innowacje do swojego portfolio. Jej główne obszary obejmują tabor kolejowy, automatyzację i elektryfikację kolei, kompleksowe portfolio oprogramowania, systemy „pod klucz” oraz powiązane usługi. Dzięki cyfrowym produktom i rozwiązaniom Siemens Mobility umożliwia operatorom mobilności na całym świecie tworzenie inteligentnej infrastruktury, trwałe zwiększanie wartości w całym cyklu życia, poprawianie wrażeń pasażerów i gwarantowanie dostępności. W roku podatkowym 2022, który zakończył się 30 września 2022 r., Siemens Mobility odnotował przychody w wysokości 9,7 mld euro i zatrudniał około 38 200 pracowników na całym świecie.