Dywersja Morza Czerwonego ma szeroki wpływ na przedsiębiorstwa w Wielkiej Brytanii i UE

Dywersja Morza Czerwonego ma szeroki wpływ na przedsiębiorstwa w Wielkiej Brytanii i UE

27 lutego 2024 | Źródło: Marine/ Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowe badania przeprowadzone przez Brytyjską Izbę Handlową ujawniły skalę wpływu zakłóceń w żegludze na Morzu Czerwonym na brytyjskie przedsiębiorstwa. Podczas gdy niektóre organizacje ekonomiczne stwierdziły, że spodziewają się złagodzenia skutków, prywatna brytyjska organizacja reprezentująca szeroką gamę firm ostrzega przed rozległymi konsekwencjami, szczególnie w sektorach takich jak handel detaliczny. Wynika to z podobnego ostrzeżenia wydanego na początku miesiąca przez EuroCommerce, które reprezentuje europejski sektor detaliczny i hurtowy.

Dywersja Morza Czerwonego ma szeroki wpływ na przedsiębiorstwa w Wielkiej Brytanii i UE
Fot.port&ship

 

Prawie dwie piąte (37 proc.) z ponad 1000 firm ankietowanych przez BCC stwierdziło, że ucierpiało w wyniku zakłóceń - przy czym eksporterzy, producenci i firmy B2C (w tym detaliści i hurtownicy) znacznie częściej zgłaszają wpływ. Ponad połowa (55 proc.) brytyjskich eksporterów oraz (53 proc.) producentów i firm świadczących usługi dla klientów biznesowych (takich jak sprzedawcy detaliczni) twierdzi, że zakłócenia w żegludze na Morzu Czerwonym miały na nich wpływ. 

Kwestie wymieniane przez firmy obejmowały zwiększone koszty, przy czym niektóre z nich zgłosiły 300-procentowy wzrost kosztów wynajmu kontenerów, a także opóźnienia logistyczne, wydłużające czas dostawy nawet o trzy do czterech tygodni. Firmy stwierdziły również, że powoduje to dalsze skutki, takie jak trudności z przepływem gotówki i niedobory komponentów na liniach produkcyjnych. 

"W branży transportu morskiego istniały wolne moce produkcyjne, aby zareagować na trudności, co dało nam trochę czasu" - powiedział William Bain, dyrektor ds. polityki handlowej w BCC. "Nasze badania sugerują jednak, że im dłużej obecna sytuacja będzie się utrzymywać, tym bardziej prawdopodobne jest, że presja kosztowa zacznie narastać".

Grupa podkreśla, że ​​w gospodarce Wielkiej Brytanii odnotowano spadek całkowitego eksportu w 2023 r., a przy słabym popycie światowym uważa, że ​​konieczne jest większe zaangażowanie rządu. „Wzywamy do powołania Rady ds. Eksportu, aby udoskonalić strategię handlową Wielkiej Brytanii i dokonać przeglądu skuteczności finansowania rządowego wsparcia eksportu” – powiedział Bain. EuroCommerce, reprezentująca europejski sektor detaliczny i hurtowy, wyraziło „głębokie zaniepokojenie” sytuacją na Morzu Czerwonym w piśmie z 16 lutego do Ministra Spraw Zagranicznych, Handlu Zagranicznego i Współpracy Rozwojowej UE Hadji Lahbiba. Grupa zgłosiła „znaczące konsekwencje”, powołując się na przekierowanie ładunku o wartości ponad 80 miliardów dolarów wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Podkreślili dodatkowe dwa do trzech tygodni czasu podróży oraz znaczny wzrost kosztów ze względu na paliwo, ubezpieczenie i robociznę, twierdząc, że powoduje to również nową falę zatorów w portach, niedoborów sprzętu i rosnących stawek za przesyłki.

„Efekty fali w zakresie kosztów i wydajności dla przedsiębiorstw zależnych od bezpiecznego handlu morskiego są ogromne” - napisał EuroCommerce do ministra. „Co więcej” – ostrzegli – „trasa ta stanie się jeszcze trudniejsza podczas zimowych miesięcy na półkuli południowej”. W weekend alianci zachodni przeprowadzili nową serię ataków, czwartą od rozpoczęcia działań w zakresie bezpieczeństwa, mającą na celu ograniczenie zdolności Houthi do atakowania żeglugi. Jednocześnie UE w dalszym ciągu zwiększa swoje wysiłki, a Grecja jest kolejnym członkiem, który zatwierdził udział w działaniu. Bojownicy zagrozili eskalacją ataków, ale w poniedziałek Brytyjskie Organizacje Handlu Morskiego poinformowały, że nie otrzymały żadnych raportów o działaniach wymierzonych w żeglugę, mimo to statki w dalszym ciągu unikają Morza Czerwonego ze względu na niepewność co do bezpieczeństwa.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł ,,Grafficiarze’’ odpowiedzą przed warszawskim sądem ,,Grafficiarze’’ odpowiedzą przed warszawskim sądem
Następny artykuł Szybka Kolej Miejska w Warszawie prowadzi nabór uczestników Kursu na Świadectwo Maszynisty kat. B1 Szybka Kolej Miejska w Warszawie prowadzi nabór uczestników Kursu na Świadectwo Maszynisty kat. B1