Talgo przedstawia najlepszą w swojej klasie ofertę usprawnienia transportu kolejowego w Bułgarii

Talgo przedstawia najlepszą w swojej klasie ofertę usprawnienia transportu kolejowego w Bułgarii

28 lutego 2024 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Talgo zaprezentowało w tym tygodniu kluczowe punkty techniczne swojej oferty 20 nowych pociągów opartych na platformie technologicznej Talgo Intercity, które mają wziąć udział w ambitnym programie modernizacji kolejowego transportu pasażerskiego realizowanym obecnie w Bułgarii. Zaprojektowane i skonstruowane w Unii Europejskiej pojazdy będą oparte na tych samych standardach technicznych, które zostały już wybrane przez Deutsche Bahn (DB) i Danske Statsbaner (DSB) do obsługi połączeń transgranicznych w maksymalnie czterech krajach europejskich.

Fot. Talgo
W ramach projektu Intercity BG każdy pociąg będzie oferował około 390 miejsc siedzących na jednostkę i nie tylko będzie mógł pochwalić się wyjątkowym komfortem pasażerów dzięki szerokiej karoserii, ale także zapewni najlepszą na świecie dostępność dzięki jednopokładowemu, w 100% niskopodłogowemu dostępowi na poziomie peronu 760 mm i dobrej dostępności do niższych peronów stacji w porównaniu z innymi wagonami, zwiększając autonomię osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także poprawiając całe doświadczenie użytkownika, przyspieszając wsiadanie i wysiadanie dla wszystkich pasażerów.

Lekka konstrukcja Intercity BG poprawi stosunek mocy do masy pociągu, zmniejszając nie tylko zużycie energii, ale przede wszystkim skracając czas przyspieszania i hamowania. Będzie to szczególnie pomocne w warunkach operacyjnych panujących w Bułgarii, z siecią w kształcie pajęczyny o stosunkowo niskiej gęstości długości (podobnej do tej w Hiszpanii), ale z wieloma przystankami pośrednimi i do 80% odcinków jednotorowych, które zwiększają liczbę skrzyżowań i mogą wystawiać na próbę rozkłady jazdy pociągów.

W konfiguracji push-pull pociąg składa się z jednej konwencjonalnej lokomotywy, pośrednich wagonów pasażerskich i wagonu pasażerskiego na przeciwległym końcu pociągu. Jest to idealne rozwiązanie, które pozwala uzyskać wszystkie tradycyjne zalety lekkich pociągów konwencjonalnych, ale bez konieczności stosowania lokomotywy do operacji manewrowych. Jako część platformy technologicznej Talgo 230, pociągi Intercity BG są z założenia jednostkami w pełni interoperacyjnymi z UE i stanowią idealny wybór do obsługi korytarzy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) w Bułgarii, ale także z możliwością rozszerzyć działalność w krajach sąsiednich. Inne jednostki z tej rodziny produktów zostaną uruchomione w Niemczech, Danii, Holandii i Szwajcarii. Talgo ma 82-letnie doświadczenie i jest jedynym europejskim producentem pociągów w pełni wyspecjalizowanym w projektowaniu, produkcji i utrzymaniu w całym cyklu życia pociągów konwencjonalnych, które są również przystosowane do jazdy dużych prędkości: dostarczanych jako pociągi Intercity z maksymalną komercyjną prędkością eksploatacyjną wynoszącą 200 km /h, które jednak opierają się na platformie przystosowanej do prędkości 230 km/h i można je łatwo rozbudować do jednostek bardzo szybkich, jeśli zajdzie taka potrzeba w przyszłości. Pociągi Intercity BG mogłyby zostać także wyposażone w najnowsze inteligentne rozwiązania Talgo w zakresie utrzymania ruchu. System T-Smart, już eksploatowany w ramach projektu kolejowego Haramain w Arabii Saudyjskiej, łączy technologie zdalnego sterowania i sztucznej inteligencji (AI), aby usprawnić czynności konserwacyjne, zwiększając rolę działań predykcyjnych i zmniejszając rolę środków naprawczych, które w ten sposób stają się zbędne, oraz zmniejszenie nie tylko całkowitych kosztów cyklu życia, ale także czasu postoju pociągów w zajezdniach.

O Talgo 230 Platforma Talgo 230 opiera się na tych samych fundamentach technologicznych, które sprawiły, że pociągi międzymiastowe hiszpańskiego producenta pociągów stały się międzynarodowym punktem odniesienia. Są to lekkie pojazdy z niezależnie obracającymi się, samoprowadzonymi zespołami tocznymi, zdolne do maksymalizacji wydajności i wyposażone w systemy naturalnego przechylania i/lub automatyczną zmianę rozstawu toru. Platforma Talgo 230 została wybrana przez niemieckiego operatora federalnego Deutsche Bahn (DB) w 2019 roku umową ramową na produkcję do 100 pociągów, przy czym dwa bloki zostały już zamówione po 79 jednostek, z czego pierwsze są już w trakcie certyfikacji w Niemczech. DB ma z nich korzystać zarówno na połączeniach krajowych, jak i na trasie Berlin-Amsterdam (Niemcy-Holandia). Został również wybrany przez duńskie przedsiębiorstwo kolejowe DSB w ramach planów przyspieszenia przejścia kraju w stronę gospodarki o zerowej wartości netto i działa w Hiszpanii w kilku wersjach od początku XXI wieku.