Turyn-Lyon, druga maszyna do drążenia tuneli dostarczona na najdłuższy odcinek tunelu

Turyn-Lyon, druga maszyna do drążenia tuneli dostarczona na najdłuższy odcinek tunelu

02 marca 2024
PODZIEL SIĘ

Piąta z siedmiu maszyn do drążenia tuneli przeznaczonych do drążenia tunelu bazowego nowej linii kolejowej Turyn-Lyon została dostarczona z fabryki Herrenknecht w Niemczech do francusko-włoskiej grupy ELYOT. 

 

 

Fot.

 

Na ceremonii przyjęcia obecni byli prezes i dyrektor generalny TELT, Daniel Bursaux i Maurizio Bufalini, europejski koordynator Korytarza Śródziemnomorskiego, Iveta Radičová, oraz francuska przewodnicząca Międzyrządowej Komisji Turyn-Lyon, Josiane Beaud.

Wraz ze swoją bliźniaczą siostrą, dostarczoną 21 grudnia, będzie musiała wykopać najdłuższy i najbardziej złożony odcinek tunelu bazowego Mont Cenis: 18 km przez granicę między Francją a Włochami.

Charakterystyka maszyny TBM

Liczby i charakterystyka maszyny TBM są takie same jak jej bliźniaka: głowica o średnicy 10,4 metra, 334 metry długości, masa 3200 ton i maksymalna moc 4900 kW.

Aby kopać, maszyna TBM opiera się bezpośrednio na ścianach tunelu, pchając je za pomocą dwóch bocznych chwytaków. Następnie cztery tłoki wywierają silny nacisk na krawędź TBM, która obraca się i rozbija skałę dzięki frezom, w które jest wyposażona.

Pośrodku maszyny znajduje się 50-metrowa belka, która umożliwia przesuwanie i układanie zakrzywionych belek o wadze 25 ton każda u podstawy tunelu, przez który przebiegać będzie cała podziemna sieć.

Odwrócony łuk tunelu, tj. odwrócony łuk u podstawy tunelu, który pełni funkcję zamknięcia łuku już zrealizowanego w powłoce, jest uzupełniony betonową zasypką.

Ta maszyna do drążenia tuneli, zaprojektowana specjalnie na potrzeby budowy CO5, ma kilka charakterystycznych cech, zaprojektowanych zarówno do wykonania wstępnej wykładziny tunelu, jak i do radzenia sobie z wszelkimi trudnościami geologicznymi.

Oba kombajny zostaną uruchomione w ciągu kilku tygodni od siebie, drążąc każdy z tuneli bazowych od Francji w kierunku Włoch. Do obsługi każdej z maszyn potrzebnych będzie pięć zespołów po 25 osób, pracujących na trzy zmiany, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Materiał jest następnie odprowadzany na przenośnik taśmowy, który przenosi go przez brzuch TBM na zewnątrz. Dwie maszyny TBM są również wyposażone w doraźne laboratorium, które umożliwia wstępną klasyfikację wydobytego materiału w celu jego waloryzacji.

Za każdą maszyną TBM pracuje inna maszyna zwana "Würm" (ślimak) o długości 650 metrów, która wykonuje ostateczną betonową okładzinę tunelu.

Kopanie w sercu góry

Wybór tego typu maszyny TBM wynika z kilku czynników: rodzaju geologii charakteryzującej obszary wykopów, które są stosunkowo zwartymi, jednorodnymi i stabilnymi formacjami; dużej głębokości budowanych tuneli, z ponad 2200 metrami nadkładu; oraz związanych z tym zjawisk geotechnicznych, takich jak oderwania lub "wysadzenia górskie".

Nie należy zapominać o "naturalnych" wysokich temperaturach występujących na tych głębokościach, co zostało podkreślone w tunelu poszukiwawczym Maddalena w Chiomonte, który umożliwił zwymiarowanie tego nowego TBM.