To były pracowite dni. XII Forum Transportu Intermodalnego Fracht już za nami. Do zobaczenia za rok.

To były pracowite dni. XII Forum Transportu Intermodalnego Fracht już za nami. Do zobaczenia za rok.

26 marca 2024 | Źródło: Kurier Kolejowy / PUIG
PODZIEL SIĘ

14 godzin intensywnej pracy, blisko 60 ekspertów i menadżerów w wystąpieniach indywidualnych i sześciu panelach dyskusyjnych, a do tego wizyta studyjna na nabrzeżach portu w Gdynii i uroczysta Gala z wręczeniem statuetek i koncertem operowo - operetkowym to bardzo pobieżny bilans dwudniowej XII edycji Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2024 zorganizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izbę Gospodarczą. Ponad 200 uczestników: samorządowców, naukowców i menadżerów przybyło do Sopotu, by wspólnie szukać rozwiązań umożliwiających efektywne wykorzystanie tranzytowego położenia naszego kraju, stanowiiącego olbrzymi potencjał dla rozwoju transportu i wzmocnienia roli Polski jako hubu w handlu pomiędzy Wschodem a Zachodem, Południem a Północą.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Transport intermodalny wnosi około 5 proc. do unijnego PKB i zatrudnia ponad 10 mln osób w Europie. Przewozy intermodalne odgrywają coraz większą rolę w transporcie ładunków. Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne i rozwiniętą, choć wymagającą dalszej modernizacji infrastrukturę transportową, jest atrakcyjnym miejscem dla rozwoju przewozów intermodalnych. 

W tej sytuacji kluczowa jest współpraca rządu z biznesem, samorządami, portami, przewoźnikami oraz służbami granicznymi oparta o rozwiązania zmierzające do zwiększenia przepustowości terminali oraz przejść granicznych, wzmocnienia agencji celnych, ujednolicenia przepisów i procedur, ułatwiających przeładunek towarów oraz zmniejszających czas i koszty związane z operacjami intermodalnymi. Niezbędna jest realizacja inwestycji infrastrukturalnych na poziomie rządowym, aby udrożnić korytarze transportowe oraz odblokować wąskie gardła, które występują w portach morskich. Są to szanse dla polskiej gospodarki i budowania jej przewagi na międzynarodowym rynku TSL.

 

Na sali obrad Forum Transportu Intermodalnego FRACHT. Fot. Kurier Kolejowy.

 

Rozmowy podczas XII Forum FRACHT odbywają się w trudnym momencie - drugi rok wojny w Ukrainie, protesty na drogach, sygnały o nadchodzącym kryzysie. Dzisiejsze decyzje wpływają na gospodarki Polski i Ukrainy, a także na wolumen wymiany handlowej pomiędzy naszymi krajami. Blokując granicę przecinamy arterię życia Ukrainy. Apelujemy o szukanie rozwiązań, które będą sprzyjały walczącej Ukrainie. Protestujmy tam, gdzie wypracowuje się decyzje a nie na granicy! Wspólnie musimy działać na rzecz skutecznego tranzytu. Polska może odegrać w tym obszarze kluczową rolę. Dziś i jutro uczestnicy Forum będą rozmawiać o wyzwaniach branży TSL, bezpiecznych i sprawnych łańcuchach dostaw, morskich szlakach transportowych. Forum FRACHT to debata o infrastrukturze strategicznej, która stanowi funkcje zaopatrzeniowe oraz szczególne ogniowo w procesie obronności kraju. Wszystkie wnioski z FRACHT konsekwentnie będziemy prezentować na forum Rządu i Parlamentu. - powiedział Jacek Piechota, Prezes Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej otwierając Forum.

 

Wystąpienie prezesa Jacka Piechoty inaugurujące Forum. Fot. Kurier Kolejowy.

 

Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, wzrostu napięcia  miedzy światowymi gigantami, konsekwencji wojny na Ukrainie, wdrożonych sankcji i embarg, niepewności co do dalszych emocji w światowej polityce, dyplomacji i gospodarce  globalny, europejski i polski  transport skutecznie odnajdzie się w tej sytuacji? - na tak sformułowane pytanie starał sie odpowiedzieć w swoim wystąpieniu Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo - Handlowej Polska - Azja, Przewodniczący Rady programowej Forum.

 

Wystąpienie programowe Janusza Piechocińskiego. Fot. Kurier Kolejowy.

 

Od 12 lat Forum FRACHT to największe i najważniejsze wydarzenie branży TSL w Polsce. Przed polską i europejską gospodarką kolejne wymagające w tych trudnych czasach wyzwania. Eksperci z Polski i z zagranicy, przedstawiciele nowo wybranego parlamentu i rządu oraz władz samorządowych będą musieli zmierzyć się z aktualnymi problemami oraz postulatami przedsiębiorców oczekujących realizacji niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych i wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które przyczynią się do wzrostu wolumenu przewozów. Forum FRACHT do platforma debaty oraz przestrzeń do formułowania propozycji rozwiązań i kierunków rozwoju branży TSL.

Tym razem obrady Forum toczyły się w Sopocie, nieopodal morskich portów w Gdańsku i Gdyni, których dostępność i potencjał stają się niezwykle istotne z punktu widzenia możliwości wzrostu wolumenu przewozów. Tam też koncentrują się obecnie interesy biznesowe nie tylko polskich eksporterów i importerów.

Jednym z kluczowym elementów programu tegorocznego Frachtu była wizyta studyjna w Porcie Gdynia,  w ramach której uczestnicy konferencji  mieli wyjątkową okazję zapoznania się z funkcjonowaniem morskich terminali przeładowujących różne grupy ładunków.  

Pierwszym punktem był terminal kontenerowy GCT Hutchison Port Gdynia. Terminal jest częścią Hutchison Group. Grupa posiada 53 terminale na świecie i przeładowała w 2023 w skali świata 86 mln TEU. Na teren polskiego terminala kontenery mogą dotrzeć drogą kolejową, ciężarówkami lub drogą morską. Uczestnicy poznali skalę i potencjał rozwoju terminala. W ciągu doby w terminalu obsługuje się 450-600 samochodów ciężarowych. 12 tysięcy TEU pomieściłoby się na terenie całego terminalu. Cała jego powierzchnia to 19,6 hektara. W ramach swojej działalności terminal obsługuje 21 stałych pociągów tygodniowo. Aktualnie 414 kontenerów chłodzonych może być podłączonych na terenie terminala, choć w tym roku docelowo zwiększona zostanie możliwość podłączeń do 510 sztuk. W tego rodzaju kontenerach przewożone są produkty wymagające mrożenia, ale także odpowiedniej wilgotności, jak żywność, czy produkty medyczne.

 

Wizyta studyjna w Porcie Gdynia - terminal kontenerowy GCT Gdynia. Fot. Kurier Kolejowy.

 

Uczestnicy visit tour odwiedzili OT Port Gdynia. Podczas zapoznawania się z działalnością terminala masowego OT Port Gdynia, podkreślono, że w związku z aktualną sytuacją na rynku przeprowadzono proces dostosowania niektórych magazynów do przejęcia ładunków agro (pszenica, kukurydza, itd.).

Terminal Promowy Portu Gdynia także znalazł się w agendzie wizyty. Inwestycja w terminal pozwoliła na obsługę największych statków pasażerskich (do 240 metrów, obsługujących do 1200 pasażerów). Umożliwiła również obsługę znacznie bardziej pojemnych promów z linia ładunkową do 5 tys m.

Port planuje budowę kolejnego terminala intermodalnego z funkcją dual-use dla obsługi ładunków cywilnych i wojskowych. Wartość inwestycji to 70 mln złotych. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2025 roku. Port Gdynia projektuje zalądowienie części Basenu V, aby usprawnić operacje intermodalne ze statków ro-ro, przy jednoczesnym rozwoju obsługi agro na terminalu OTPG. 

 

Wizyta studyjna w Porcie Gdynia - nabrzeże OT Port Gdynia. Fot. Kurier Kolejowy.

 

Nie zabrakło tradycyjnej, uroczystej Gali, w czasie której wręczone zostały Statuetki XII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT (o czym Kurier Kolejowy pisał tutaj).

Zapraszamy do galerii zdjęć Kuriera Kolejowego wykonanych podczas Forum.

 

Wystapienie Marcina Treli, Wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego​. Fot. Kurier Kolejowy