14 godzin intensywnej pracy, blisko 60 ekspertów i menadżerów w wystąpieniach indywidualnych i sześciu panelach dyskusyjnych, a do tego wizyta studyjna na nabrzeżach portu w Gdynii i uroczysta Gala z wręczeniem statuetek i koncertem operowo - operetkowym to bardzo pobieżny bilans dwudniowej XII edycji Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2024 zorganizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izbę Gospodarczą. Ponad 200 uczestników: samorządowców, naukowców i menadżerów przybyło do Sopotu, by wspólnie szukać rozwiązań umożliwiających efektywne wykorzystanie tranzytowego położenia naszego kraju, stanowiiącego olbrzymi potencjał dla rozwoju transportu i wzmocnienia roli Polski jako hubu w handlu pomiędzy Wschodem a Zachodem, Południem a Północą.
Transport intermodalny wnosi około 5 proc. do unijnego PKB i zatrudnia ponad 10 mln osób w Europie. Przewozy intermodalne odgrywają coraz większą rolę w transporcie ładunków. Polska, ze względu na swoje położenie geograficzne i rozwiniętą, choć wymagającą dalszej modernizacji infrastrukturę transportową, jest atrakcyjnym miejscem dla rozwoju przewozów intermodalnych.
W tej sytuacji kluczowa jest współpraca rządu z biznesem, samorządami, portami, przewoźnikami oraz służbami granicznymi oparta o rozwiązania zmierzające do zwiększenia przepustowości terminali oraz przejść granicznych, wzmocnienia agencji celnych, ujednolicenia przepisów i procedur, ułatwiających przeładunek towarów oraz zmniejszających czas i koszty związane z operacjami intermodalnymi. Niezbędna jest realizacja inwestycji infrastrukturalnych na poziomie rządowym, aby udrożnić korytarze transportowe oraz odblokować wąskie gardła, które występują w portach morskich. Są to szanse dla polskiej gospodarki i budowania jej przewagi na międzynarodowym rynku TSL.
„Rozmowy podczas XII Forum FRACHT odbywają się w trudnym momencie - drugi rok wojny w Ukrainie, protesty na drogach, sygnały o nadchodzącym kryzysie. Dzisiejsze decyzje wpływają na gospodarki Polski i Ukrainy, a także na wolumen wymiany handlowej pomiędzy naszymi krajami. Blokując granicę przecinamy arterię życia Ukrainy. Apelujemy o szukanie rozwiązań, które będą sprzyjały walczącej Ukrainie. Protestujmy tam, gdzie wypracowuje się decyzje a nie na granicy! Wspólnie musimy działać na rzecz skutecznego tranzytu. Polska może odegrać w tym obszarze kluczową rolę. Dziś i jutro uczestnicy Forum będą rozmawiać o wyzwaniach branży TSL, bezpiecznych i sprawnych łańcuchach dostaw, morskich szlakach transportowych. Forum FRACHT to debata o infrastrukturze strategicznej, która stanowi funkcje zaopatrzeniowe oraz szczególne ogniowo w procesie obronności kraju. Wszystkie wnioski z FRACHT konsekwentnie będziemy prezentować na forum Rządu i Parlamentu. - powiedział Jacek Piechota, Prezes Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej otwierając Forum.
Czy w kontekście niespokojnej sytuacji na świecie, wzrostu napięcia miedzy światowymi gigantami, konsekwencji wojny na Ukrainie, wdrożonych sankcji i embarg, niepewności co do dalszych emocji w światowej polityce, dyplomacji i gospodarce globalny, europejski i polski transport skutecznie odnajdzie się w tej sytuacji? - na tak sformułowane pytanie starał sie odpowiedzieć w swoim wystąpieniu Janusz Piechociński, Prezes Izby Przemysłowo - Handlowej Polska - Azja, Przewodniczący Rady programowej Forum.
Od 12 lat Forum FRACHT to największe i najważniejsze wydarzenie branży TSL w Polsce. Przed polską i europejską gospodarką kolejne wymagające w tych trudnych czasach wyzwania. Eksperci z Polski i z zagranicy, przedstawiciele nowo wybranego parlamentu i rządu oraz władz samorządowych będą musieli zmierzyć się z aktualnymi problemami oraz postulatami przedsiębiorców oczekujących realizacji niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych i wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które przyczynią się do wzrostu wolumenu przewozów. Forum FRACHT do platforma debaty oraz przestrzeń do formułowania propozycji rozwiązań i kierunków rozwoju branży TSL.
Tym razem obrady Forum toczyły się w Sopocie, nieopodal morskich portów w Gdańsku i Gdyni, których dostępność i potencjał stają się niezwykle istotne z punktu widzenia możliwości wzrostu wolumenu przewozów. Tam też koncentrują się obecnie interesy biznesowe nie tylko polskich eksporterów i importerów.
Jednym z kluczowym elementów programu tegorocznego Frachtu była wizyta studyjna w Porcie Gdynia, w ramach której uczestnicy konferencji mieli wyjątkową okazję zapoznania się z funkcjonowaniem morskich terminali przeładowujących różne grupy ładunków.
Pierwszym punktem był terminal kontenerowy GCT Hutchison Port Gdynia. Terminal jest częścią Hutchison Group. Grupa posiada 53 terminale na świecie i przeładowała w 2023 w skali świata 86 mln TEU. Na teren polskiego terminala kontenery mogą dotrzeć drogą kolejową, ciężarówkami lub drogą morską. Uczestnicy poznali skalę i potencjał rozwoju terminala. W ciągu doby w terminalu obsługuje się 450-600 samochodów ciężarowych. 12 tysięcy TEU pomieściłoby się na terenie całego terminalu. Cała jego powierzchnia to 19,6 hektara. W ramach swojej działalności terminal obsługuje 21 stałych pociągów tygodniowo. Aktualnie 414 kontenerów chłodzonych może być podłączonych na terenie terminala, choć w tym roku docelowo zwiększona zostanie możliwość podłączeń do 510 sztuk. W tego rodzaju kontenerach przewożone są produkty wymagające mrożenia, ale także odpowiedniej wilgotności, jak żywność, czy produkty medyczne.
Uczestnicy visit tour odwiedzili OT Port Gdynia. Podczas zapoznawania się z działalnością terminala masowego OT Port Gdynia, podkreślono, że w związku z aktualną sytuacją na rynku przeprowadzono proces dostosowania niektórych magazynów do przejęcia ładunków agro (pszenica, kukurydza, itd.).
Terminal Promowy Portu Gdynia także znalazł się w agendzie wizyty. Inwestycja w terminal pozwoliła na obsługę największych statków pasażerskich (do 240 metrów, obsługujących do 1200 pasażerów). Umożliwiła również obsługę znacznie bardziej pojemnych promów z linia ładunkową do 5 tys m.
Port planuje budowę kolejnego terminala intermodalnego z funkcją dual-use dla obsługi ładunków cywilnych i wojskowych. Wartość inwestycji to 70 mln złotych. Zakończenie projektu planowane jest na koniec 2025 roku. Port Gdynia projektuje zalądowienie części Basenu V, aby usprawnić operacje intermodalne ze statków ro-ro, przy jednoczesnym rozwoju obsługi agro na terminalu OTPG.
Nie zabrakło tradycyjnej, uroczystej Gali, w czasie której wręczone zostały Statuetki XII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT (o czym Kurier Kolejowy pisał tutaj).
Zapraszamy do galerii zdjęć Kuriera Kolejowego wykonanych podczas Forum.