Spadek transalpejskiego ruchu towarowego w 2023 r

Spadek transalpejskiego ruchu towarowego w 2023 r

25 marca 2024 | Źródło: SBB / zukuftbahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Transport towarów przez Alpy Szwajcarskie zanotował w 2023 r. spadek w porównaniu do roku poprzedniego. Według najnowszego raportu Federalnego Urzędu Transportu (BAV) z 21 marca 2024 r. wolumen przewozów spadł zarówno w transporcie drogowym, jak i kolejowym. Główną przyczyną tego rozwoju była trudna sytuacja gospodarcza w Europie.

 

Fot. SBB Cargo

 

W 2023 r. przez Alpy Szwajcarskie przewieziono łącznie 37 mln ton towarów, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu z 2022 r. W transporcie drogowym wolumen przewozów spadł o 1,4 proc., natomiast kolejowym o 5,9 proc. Liczba pojazdów ciężarowych i naczep przejeżdżających przez Alpy wyniosła 916 000 pojazdów, co oznacza spadek o 12 000 pojazdów w porównaniu z rokiem poprzednim. Oznacza to, że w dalszym ciągu nie osiągnięto docelowej liczby przesunięć wynoszącej 650 000 przejazdów.

Udział ruchu kolejowego w całym transalpejskim ruchu towarowym przez Szwajcarię spadł z 73,9 do 72 proc. Przyczyny spadku Spadek rozwoju transalpejskiego kolejowego transportu towarowego wynika głównie z trudnej sytuacji gospodarczej w Europie. Wpływ na to miały takie czynniki jak wojna na Ukrainie, kryzys energetyczny i problemy w łańcuchu dostaw. Ponadto niezawodność jest niska ze względu na place budowy wzdłuż osi północ-południe. Dla porównania transport drogowy w mniejszym stopniu ucierpiał z powodu trudnej sytuacji gospodarczej, ponieważ charakteryzuje się większym udziałem ruchu krajowego.

Częściowe zamknięcie tunelu bazowego Gotarda po wypadku z 10 sierpnia 2023 r. miało niewielki wpływ na wolumen przewożonych towarów. Możliwe było przekierowanie pociągów towarowych przez oś Lötschberg-Simplon i linię górską Gotthard, co nie spowodowało znaczących zakłóceń. Spadek transalpejskiego transportu towarowego uwypukla wyzwania, przed którymi stoi sektor transportu w niepewnym otoczeniu gospodarczym.