ETO: inwestycje w portach mało efektywne

ETO: inwestycje w portach mało efektywne

25 kwietnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) uważa, że zaledwie 11 z 27 projektów inwestycji w infrastrukturę transportową portów morskich, finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności, przyniosło oczekiwane rezultaty.

Fot. Wojciech Laskowski

Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) w swoim sprawozdaniu specjalnym (nr 4/2012) stwierdza, że zaledwie 11 spośród 27 skontrolowanych projektów inwestycji w infrastrukturę transportową portów morskich, finansowanych z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2000 - 2006, osiągnęło zamierzone rezultaty.

Ponadto cele jednej trzeciej skontrolowanych projektów nie były związane z transportem. Poza stwierdzeniem nieskuteczności projektów Trybunał ustalił również, że niektóre obiekty nie były użytkowane, a cztery duże projekty, o wartości odpowiadającej 70,8 proc. całkowitej skontrolowanej kwoty, nie były ukończone w momencie kontroli. Spośród 23 ukończonych projektów, jedenaście zostało zrealizowanych terminowo, jednak w przypadku 12 innych odnotowano opóźnienia średnio o 26 miesięcy. Ponadto pięć spośród ukończonych projektów odpowiadających niemal połowie skontrolowanej kwoty będzie wymagało dodatkowych istotnych inwestycji, zanim będzie można skutecznie je wykorzystać.

ETO skierował do Komisji Europejskiej szereg zaleceń mających na celu poprawę skuteczności inwestycji w porty morskie.

Jedną z inwestycji portowych w Polsce, realizowaną z funduszy UE – o której niedawno pisaliśmy -  jest szczeciński terminal kontenerowy uruchomiony przez spółkę DB Port Szczecin.

Problemem portów morskich jest fakt zastępowania w nich transportu kolejowego drogowym.