Tak łącznicę do lotniska budowano!

Tak łącznicę do lotniska budowano!

31 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od 1 czerwca ruszają pociągi do nowej stacji podziemnej Warszawa Lotnisko Chopina. Ten dzień jest zwieńczeniem kilkuletnich prac PKP Polskich Linii Kolejowych oraz ich kooperantów. Przypominamy jak przebiegała inwestycja, która ostatecznie kosztowała 366 mln zł.

Tak łącznicę do lotniska budowano!
Fot. Adam Brzozowski

Budowa łącznicy kolejowej, czyli odcinka dzięki któremu można teraz podróżować z centrum Warszawy do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Chopina realizowana była w dwóch etapach. Pierwszy zakończył się w 2008 r., gdy zmodernizowano ponad 8 km linii kolejowej między Warszawą Zachodnią i Okęciem oraz wybudowano dwa nowe przystanki: Warszawa Żwirki i Wigury i Warszawa Al. Jerozolimskie.

Tak stacja wygląda dzisiaj. Fot. PKP PLK

Druga, najtrudniejsza faza rozpoczęła się w 2009 r. Jej realizacja polega na wybudowaniu ponad 1,8 km linii kolejowej, odchodzącej od linii nr 8 (do Radomia) w kierunku nowej stacji, zbudowanej w sąsiedztwie lotniska (za jej wybudowanie odpowiadały Polskie Porty Lotnicze). Wykonawca łącznicy - firma Bilfinger Berger Budownictwo wybudowała też nowy peron stacji Warszawa Służewiec.

Budowa tunelu w październiku 2010 r. Fot. A. Brzozowski

Najciekawszym elementem łącznicy między lotniskiem a stacją Służewiec jest tunel długości 1,18 km, głęboki na 5 metrów.

Data oddania łącznicy do użytku była wielokrotnie przesuwana, głównie z powodu konieczności utylizacji ziemi zanieczyszczonej paliwem lotniczym (znajdowała się w bezpośrednim sąsiedztwie robót) oraz odkryciem ruin Fortu Zbarż, przez którego teren przechodziło budowane torowisko.

Koszt inwestycji wyniósł ostatecznie ponad 366 mln zł. Czas przejazdu pociągiem ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina do Warszawy Centralnej wynosi 25 min.

Montaż nawierzchni torowej, sierpień 2011 r. Fot. A. Brzozowski

Zobacz galerię zdjęć z różnych etapów budowy łącznicy