- Rośnie natężenie ruchu w transporcie kolejowym, w ślad za tym muszą podążać zmiany technologiczne i zmiany prawne, w celu zapewnienia bezpieczeństwa – mówi minister transportu Sławomir Nowak.
Stworzenie pakietu bezpieczeństwa jest efektem spotkania Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, który obradował 31 maja w siedzibie resortu w Warszawie.
- Działania, które podejmujemy, dzielimy na dwa zasadnicze obszary: działania twarde i działania miękkie. Obszar działań twardych to trwająca modernizacja i rewitalizacji linii kolejowych, także zakup nowego taboru dla PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Te zadania to także wymiana i zakup rozjazdów kolejowych oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – mówi minister Sławomir Nowak.
Podniesienie standardów bezpieczeństwa przejazdów kolejowych niestrzeżonych do poziomu B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową ma zapewnić specjalny program przejazdowy.
- Mam nadzieję, że do 2014 roku uda się zmodernizować około dwóch tysięcy takich przejazdów – deklaruje Nowak. Kolejnym działaniem jest wprowadzenie ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym) przy współpracy z partnerami zagranicznymi, aby ich doświadczenia implementować sprawnie i szybko do Polski.
- Drugi obszar - miękki – to dziesięć kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei, które już wdrażamy, lub które powinniśmy pilnie wdrożyć – mówi minister.
Minister zwrócił się do środowiska kolejowego, zarówno strony związkowej, jak i pracodawców sektora kolejowego, wchodzących w skład Zespołu, o wspólną pracę w celu wdrożenia proponowanych projektów.
Wśród tych działań znajduje się:
- wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, także poprzez zasilenie jego budżetu na funkcje kontrolne,
- kontrole doraźne w całym kraju obejmujące m.in. badanie czasu pracy maszynistów, dokumentacji, sprawności urządzeń takich jak np. czuwaki w lokomotywach,
- szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, planowane przeprowadzenie do końca 2012 r.,
- ujednolicenie przez UTK instrukcji i wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich przewoźników, mają być one wprowadzone do końca lipca 2012 r.,
- procedowanie ustawy o transporcie kolejowym, w której określono m.in. wymogi dla ośrodków szkolenia maszynistów i wprowadzono ujednolicenie programów szkolenia na licencję maszynisty,
- przygotowanie nowej ustawy o warunkach i czasie pracy na kolei,
- odbudowa szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, działanie ze względów budżetowych planowane od września 2013 r.,
- rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK – m.in. poprzez zakupy symulatorów i szkolenie na nich maszynistów,
- poprawa dyscypliny pracy m.in. poprzez zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu audio bądź wideo na lokomotywach,
- podjęcie, wspólnie z UTK, prac w sprawie wprowadzenia e-licencji maszynisty, zawierającej istotne dane m.in. o uprawnieniach zawodowych, udostępniane do kontroli.