Regulacje Jest pakiet dla bezpieczeństwa na kolei

Jest pakiet dla bezpieczeństwa na kolei

31 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Rośnie natężenie ruchu w transporcie kolejowym, w ślad za tym muszą podążać zmiany technologiczne i zmiany prawne, w celu zapewnienia bezpieczeństwa – mówi minister transportu Sławomir Nowak.

Jest pakiet dla bezpieczeństwa na kolei
Fot. Michał Wójcicki

Stworzenie pakietu bezpieczeństwa jest efektem spotkania Zespołu ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym, który obradował 31 maja w siedzibie resortu w Warszawie.

- Działania, które podejmujemy, dzielimy na dwa zasadnicze obszary: działania twarde i działania miękkie. Obszar działań twardych to trwająca modernizacja i rewitalizacji linii kolejowych, także zakup nowego taboru dla PKP Intercity i przewoźników regionalnych. Te zadania to także wymiana i zakup rozjazdów kolejowych oraz podniesienie standardów bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – mówi minister Sławomir Nowak.

Podniesienie standardów bezpieczeństwa przejazdów kolejowych niestrzeżonych do poziomu B (z samoczynną sygnalizacją przejazdową ma zapewnić specjalny program przejazdowy.
- Mam nadzieję, że do 2014 roku uda się zmodernizować około dwóch tysięcy takich przejazdów – deklaruje Nowak. Kolejnym działaniem jest wprowadzenie ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym) przy współpracy z partnerami zagranicznymi, aby ich doświadczenia implementować sprawnie i szybko do Polski.

- Drugi obszar - miękki – to dziesięć kluczowych spraw dla bezpieczeństwa na kolei, które już wdrażamy, lub które powinniśmy pilnie wdrożyć – mówi minister.

Minister zwrócił się do środowiska kolejowego, zarówno strony związkowej, jak i pracodawców sektora kolejowego, wchodzących w skład Zespołu, o wspólną pracę w celu wdrożenia proponowanych projektów.

Wśród tych działań znajduje się:

  • wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego, także poprzez zasilenie jego budżetu na funkcje kontrolne,
  • kontrole doraźne w całym kraju obejmujące m.in. badanie czasu pracy maszynistów, dokumentacji, sprawności urządzeń takich jak np. czuwaki w lokomotywach,
  • szkolenia dla wszystkich maszynistów i dyżurnych ruchu, planowane przeprowadzenie do końca 2012 r.,
  • ujednolicenie przez UTK instrukcji i wprowadzenie jednolitych standardów dotyczących bezpieczeństwa ruchu dla wszystkich przewoźników, mają być one wprowadzone do końca lipca 2012 r.,
  • procedowanie ustawy o transporcie kolejowym, w której określono m.in. wymogi dla ośrodków szkolenia maszynistów i wprowadzono ujednolicenie programów szkolenia na licencję maszynisty,  
  • przygotowanie nowej ustawy o warunkach i czasie pracy na kolei,
  • odbudowa szkolnictwa zawodowego o profilu kolejowym, działanie ze względów budżetowych planowane od września 2013 r.,
  • rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK – m.in. poprzez zakupy symulatorów i szkolenie na nich maszynistów,
  • poprawa dyscypliny pracy m.in. poprzez zakaz rozmów z telefonów komórkowych w lokomotywach, korzystania z telewizorów na nastawniach i wprowadzenie monitoringu audio bądź wideo na lokomotywach,
  • podjęcie, wspólnie z UTK, prac w sprawie wprowadzenia e-licencji maszynisty, zawierającej istotne dane m.in. o uprawnieniach zawodowych, udostępniane do kontroli.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowa strona magazynu "W Podróży" Nowa strona magazynu "W Podróży"
Następny artykuł Tak łącznicę do lotniska budowano! Tak łącznicę do lotniska budowano!