Średnica przyjmie piętrusy od stycznia

Średnica przyjmie piętrusy od stycznia

01 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już w przyszłym roku pociągi piętrowe Kolei Mazowieckich będą mogły przejeżdżać przez warszawską linię średnicową. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu warstwy izolacyjnej w tunelu między stacjami Warszawa Powiśle i Warszawa Śródmieście. Pozwoli to podnieść linię nośną nad torami nr 3 i 4. Prace rozpoczną się 1 lipca.

Fot. Dominik Skudlarski

W latach 2006-2007 przeprowadzono remont tunelu, po którym okazało się, że nie mieszczą się w nim wagony piętrowe. Przyczyną było położenie wzmacniającej płyty podtorowej, która zmniejszyła skrajnię pionową. PKP Polskie Linie Kolejowe rozważały zamontowanie sztywnej sieci trakcyjnej, która mogłaby rozwiązać problem. Okazuje się, że nie będzie to konieczne, ponieważ wystarczy zastosowanie warstwy izolacyjnej.

- Prace będą polegać na pokryciu warstwą izolacyjną wewnętrznej części tunelu. Zastosowany materiał izolacyjny umożliwi podniesienie linii nośnej i drutu jezdnego bliżej stropu. Dzięki temu będą mogły tamtędy przejeżdżać pociągi piętrowe – mówi Jan Telecki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie.

Rozpoczęcie robót nastąpi 1 lipca 2012 r. Wszystkie prace mają się zakończyć do końca tego roku. W tym okresie między godz. 23.00 a godz. 4.00 ruch pociągów w części podmiejskiej tunelu średnicowego zostanie całkowicie wstrzymany. Tor nr 4 będzie zamykany od Wschodniej do Zachodniej na okres 6 godzin w porze nocnej od. godz. 22.00 do godz. 4.00 przez 200 dni z wyłączeniem napięcia w sieci trakcyjnej. Natomiast tor nr 3 będzie zamykany na 5 godzin w porze nocnej w godzinach 23- 4 rano przez 200 dni z wyłączeniem napięcia w sieci. W związku  z tym pociągi po godz. 23. do 0. 40 będą szły układem dalekobieżnym. To samo dotyczy pociągów, które są uruchamiane przed godz. 4. 00.

Wykonanie zabezpieczenia stropu w tunelu warstwą izolacyjną w tunelu średnicowym oraz przebudowę i profilowanie sieci trakcyjnej odpowiedzialna będzie  konsorcjum firmy Intop Warszawa oraz Warszawskiego Przedsiębiorstwa Mostowego „Mosty”.

Koszt tego przedsięwzięcia wyniesie 4,3 mln zł, dokładnie tyle, ile PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły na wykonanie tego zadania. Zadanie jest realizowane przez Centrum Realizacji Inwestycji i Biuro Energetyki PKP Polskich Linii Kolejowych.

Koleje Mazowieckie nie wykluczają, że pociągi piętrowe pojadą linią średnicową.
- Jest to kwestia otwarta. Najpierw jednak poczekajmy na zakończenie wszystkich prac. Jak tylko tunel przejdzie pomyślnie wszystkie testy to będziemy rozważać taką możliwość – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czerwcowe "W Podróży": Strzał w 10! Czerwcowe "W Podróży": Strzał w 10!
Następny artykuł Solaris Tramino będą jeździć w Brunszwiku Solaris Tramino będą jeździć w Brunszwiku