Zakończyła się trwająca od sierpnia 2010 r. modernizacja Dworca Głównego w Gdyni. O godz. 18. 00 obiekt został udostępniony podróżnym. Pierwsi z nich, którzy pojawili się na dworcu otrzymali od Polskich Kolei Państwowych… krówki.
PKP S.A. przygotowały dla odwiedzających wystawę zdjęć oraz wielkoformatowe ekrany, na których wyświetlone zostaną m.in. filmy z prac prowadzonych przy remoncie.
- Przedstawimy na nich kalejdoskop wydarzeń od chwili rozpoczęcia modernizacji aż do otwarcia obiektu - mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP S.A.
Wskutek przeprowadzonych prac zdecydowanie poprawił się stan techniczny zabytkowego dworca, jak też jego funkcjonalność. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku znajdują się elementy ułatwiające orientację i poruszanie osobom niewidomym. Bezpieczeństwa podróżnych strzeże nowoczesny system monitoringu.
Gruntownie przebudowany został poziom -1. Dzięki temu zwiększyła się powierzchnia użytkowa służąca obsłudze pasażerów. Znajdzie się tam m.in. przechowalnia bagażu, a także miejsce na nowoczesne toalety oraz prysznic. Z kolei poziom +1 przeznaczono na centrum obsługi klienta oraz pomieszczenia biurowe. Powierzchnie trzech kolejnych kondygnacji przeznaczono wyłącznie na cele biurowe.
Odsłonięty został też łącznik między budynkiem dworca a budynkiem Szybkiej Kolei Miejskiej. Wcześniej mieściły się tu pawilony gastronomiczne. Dzięki temu zostały odkryte znajdujące się w tym miejscu historyczne kompozycje przestrzenne. Nowe punkty gastronomiczne i usługowe będą zlokalizowane pomiędzy wewnętrznymi kolumnami łącznika, a ścianą zewnętrzną od strony torów.
Dworzec po przebudowie zyskał nowe instalacje wodno – kanalizacyjną, centralnego ogrzewania, elektryczną i teletechniczną. Wymieniono też stolarkę okienną i drzwiową. Poza tym ocieplono ściany i stropy. Odświeżona została mała architektura w bliskim sąsiedzetwie budynku.
Oficjalne otwarcie z udziałem prezydenta Gdynii, Wojciecha Szczurka odbędzie się 6 czerwca o godz. 10.00.
Modernizację dworca przeprowadziło konsorcjum firm Mostostal Warszawa oraz Acciona Infraestructuras. Koszt inwestycji wyniósł 40,6 mln zł, z czego Unia Europejska dołożyła 18,3 mln zł.