Koleje Rosyjskie inwestują w Azji i Afryce

Koleje Rosyjskie inwestują w Azji i Afryce

14 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedsiębiorstwo Zarubezhstroytechnology, spółka zależna Kolei Rosyjskich (RŻD) realizuje szereg projektów infrastrukturalnych na całym świecie.

Koleje Rosyjskie inwestują w Azji i Afryce
Fot. Zarubezhstroytechnology

Do priorytetowych obszarów rosyjskiej ekspansji należą kraje WNP, Europy Wschodniej, Afryki Północnej oraz Zatoki Perskiej.

Trudności w Afryce
Należy przypomnieć, że największy zagraniczny projekt Zarubezhstroytechnology realizowany w Libii został wstrzymany z powodu wybuchu wojny domowej. Obecnie Zarubezhstroytechnology prowadzi rozmowy z libijskimi władzami i tamtejszymi kolejami w celu odnowienia umowy.

Zanim Rosjanie zostali zmuszeni przerwać prace, przygotowali 100 km trasy pod linie kolejowe, wybudowali 30 obiektów inżynieryjnych, 30 km torów i 115 rozjazdów. Spółka postawiła też pięć cementowni, z których dwie rozpoczęły już regularną produkcję. Ponadto, do Libii zostało przetransportowanych 13 tys. różnego rodzaju urządzeń, w tym 360 kolejowych takich jak np. pojazdy technicze.

Bliskie stosunki z Serbią
Zarubezhstroytechnology rozwija współpracę również z Kolejami Serbskimi. Wstępna umowa dotycząca realizacji projektów rewitalizacyjnych w tym kraju została podpisana w marcu 2011 r. w czasie spotkania prezydenta Serbii Borisa Tadica z premierem Rosji, Władymirem Putinem.

Natomiast 27 marca tego roku umowę na realizację konkretnych inwestycji infrastrukturalnych podpisali prezes Kolei Rosyjskich, Władimir Jakunin i prezes Kolei Serbskich, Milovan Marković. Dokument dotyczy czterech projektów. Pierwszy zakłada budowę 68 km nowej, jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej Belgrad – Pancevo. Kolejny dotyczy odbudowy i elektryfikacji drugiego toru o długości 16 km między tymi samymi miastami. Trzeci polega na rekonstrukcji 200-kilometrowego odcinka linii kolejowej Belgrad – Bar. Ostatni projekt zakłada modernizację sześciu odcinków (w sumie 111 km) linii będących częścią X Transeuropejskiego Korytarza Transportowego.

Realizacja wszystkich prac wyniesie 920 mln dolarów. Większość tej kwoty (800 mln dolarów) będzie pochodzić z kredytu jaki Rosja udzieli Serbii. Pozostałe 120 mln wyłoży rząd Serbii z własnej kieszeni.

Inwestycje na Bliskim Wschodzie
Koleje Rosyjskie, poprzez swoją spółkę zależną są aktywne również w państwach Zatoki Perskiej. Zarubezhstroytechnology kończy elektryfikować  56-kilometrowy odcinek między Tabriz a Azarshahr w Iranie. Prowadzone są też negocjacje dotyczące elektryfikacji kolejnych 190 km linii kolejowych.

Poza tym spółka startuje w przetargu na budowę 700 km linii kolejowych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Wartość kontraktu szacuje się na ok. 2 mld dolarów.

Ponadto, Koleje Rosyjskie rozważają udział w zaprojektowaniu systemu szybkiego transportu miejskiego w Kuwejcie i Arabii Saudyjskiej, modernizacji kolei kenijskich (ok. 2 tys. km) i rozbudowie podmiejskiego transportu pasażerskiego w Nairobi. Spółka nie wyklucza też, że powalczy o kontrakt w Turcji, gdzie  rozważana jest budowa korytarza kolejowego ze Stambułu do Gruzji .

Przychody z realizacji przez RŻD zagranicznych projektów są kluczowym źródłem finansowania dla programu inwestycyjnego na rosyjskim terenie.