Transport miejski Poznań: PeSTka dotrze na dworzec

Poznań: PeSTka dotrze na dworzec

14 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Mimo, że największe inwestycje realizowane w Poznaniu przed EURO 2012 już się zakończyły to za rondem Kopernika - Kaponierą, w stronę dworca wciąż toczą się prace. Trwa budowa torów w ramach projektu Poznański Szybki Tramwaj, czyli tzw. „pestka”

Poznań: PeSTka dotrze na dworzec
Fot. Grzegorz Okoński

Inwestycja, która rozpoczęła się latem ubiegłego roku, jest już w dużym stopniu zaawansowana. Tory są położone od Kaponiery w kierunku trasy PST. Ta część torowiska będzie mogła być połączona z dotychczas używanym odcinkiem trasy tramwajowej, dobiegającym do ulicy Roosevelta. Ma to nastąpić w sierpniu i da docelowo faktycznie szybkie, bezkolizyjne połączenie tramwajowe osiedli rejonu Piątkowa z dworcem kolejowym.

Jeszcze w czerwcu ma rozpocząć się budowa nowej pętli tramwajowej przy Dworcu Zachodnim. Tramwaj będzie tu wjeżdżał na dworzec pod szklaną kopułę. Już teraz na dworcu dobiega końca budowa podziemnej części hali peronowej, położone są też fundamenty pod budowę nowego peronu. W przyszłym zaś miesiącu na peronie pojawią się stalowe łuki, na których oprze się dach.

Jak na razie prace nad nowym torowiskiem szybkiego tramwaju nie wpływają na jego funkcjonowanie – PST kursuje zwykłą trasą, przy ul. Roosevelta po wspólnych torach z „normalnymi” tramwajami. Pierwszych utrudnień można spodziewać się z końcem lipca. Według planu 22 lipca rozpoczną się prace przy ul. Głogowskiej, w rejonie przed Dworcem Zachodnim i potrwają one do 3 września. W tym czasie tramwaje w tym rejonie nie będą kursować. Natomiast od 11 sierpnia przez tydzień potrwa włączanie nowych, obecnie budowanych torów do torowiska PST. W trakcie trwania tej „operacji” PST nie będzie mógł dojeżdżać do dworca, czy rejonu Kaponiery. Wówczas jednak kalendarz wskazuje na „długi weekend” i miejski przewoźnik, licząc na mniejszy ruch w mieście, podstawi autobusy zamiast tramwajów.

Warto przypomnieć, że spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012 Sp. z o.o., działająca w imieniu i na rzecz Miasta Poznania, reprezentowanego przez jednostkę budżetową Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, podpisała umowę na wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji inwestycji pn. Przedłużenie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Zachodniego w Poznaniu, w dniu 9 sierpnia ubr. Po tygodniu rozpoczęły się prace, a ich generalnym wykonawcą jest firma ZUE S.A. z Krakowa. Trasa wiodąca z rejonu nad ulicą Libelta  przez Rondo Kaponiera, Dworzec Zachodni do pętli tramwajowej za Dworcem Zachodnim, przy ul. Głogowskiej ma blisko 2 km długości, dwa przystanki (Kaponiera i Peron 7 – Dworzec Zachodni), a długość peronów wynosi około 60 metrów.