Nowa Łódź Fabryczna 16 metrów pod ziemią

Nowa Łódź Fabryczna 16 metrów pod ziemią

21 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Za trzy lata na miejscu niedawno zburzonego reliktu przeszłości ma stanąć 3-poziomowy dworzec kolejowy, stanowiący część węzła multimodalnego w Łodzi. Projekt tego supernowoczesnego obiektu ujrzał dziś światło dzienne podczas konferencji „Dworzec Łódź Fabryczna – przyszłość i wyzwania”.

Wiz. materiały inwesrotów

Po 1,5 roku poszukiwań PKP PLK, PKP S.A. i Miasto Łódź wyłonili wykonawcę, który za 1,43 mld zł podejmie się realizacji projektu.

- Na początku nie wierzyłam w powodzenie tego projektu, ale teraz widzę, że w ten sposób budujemy swoją przyszłość – mówi Hanna Zdanowska, prezydent miasta Łodzi.  – Przyszłość, która zarazem respektuje elementy miasta, związane z historią i tradycją – dodaje.

Obecny na konferencji był Cezary Grabarczyk, wicemarszałek Sejmu, były minister infrastruktury, który podkreślił, że jest przeszczęśliwy, że może uczestniczyć w tak ważnym projekcie.

- Wiele dyskutowaliśmy, czy nowy dworzec jest potrzebny, jak powinien wyglądać i czy wykorzystywać jego stare elementy architektoniczne – mówi Cezary Grabarczyk. – Dziś nie ma wątpliwości, dworzec jest potrzebny, ma łączyć tradycję z futurystyczną architekturą i zostanie schowany pod ziemią.

Konsorcjum Torpol, Astaldi, PBDiM oraz Intercor, oprócz budowy podziemnej części dworca Łódź Fabryczna zmodernizuje również linię kolejową Warszawa – Łódź, jak również odcinek Łódź Widzew – Łódź Fabryczna.

Projektantem samego dworca i przestrzeni wokół niego jest powołana z ramienia konsorcjum firma architektoniczna Systra, która podczas dzisiejszej konferencji zaprezentowała projekt nowoczesnego, przestrzennego obiektu na miarę XXI wieku. Na poziomie 0 znajdą się dwa główne wejścia: wschodnie i zachodnie, 8 metrów pod ziemią hala dworcowa z poczekalnią, kasami i obiektami komercyjnymi i wreszcie 16,5 metrów pod ziemią znajdzie się stacja kolejowa z 4 peronami, z których podróżni będą mieli widok na tętniący życiem poziom nr 1 bez wrażenia zamknięcia i poczucia dyskomfortu.


Fot. marieriały inwestorów

- Chcieliśmy, aby podróżni dobrze się czuli w tym obiekcie – tłumaczy Ali Dehbone, architekt z Systry. – Zdawaliśmy sobie sprawę, że ludzie z reguły nie lubią schodzić pod ziemię, więc zaprojektowaliśmy dworzec tak, aby nikogo nie przytłaczał, jak również dobrze komponował się z architekturą miasta. Stąd projekt budynku, przypominającego falę z przestronnym szklanym dachem – kończy.

Imponujący dworzec Łódź Fabryczna ma mierzyć 500 metrów długości i 150 metrów szerokości, natomiast cały obszar inwestycji liczy sobie, jak wspomina Tomasz Sweklej, prezes Torpol, 20 ha. Cały projekt ma powstać do 2015 roku i ma być finansowany ze środków UE.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Powstanie nowy terminal w Kórniku Powstanie nowy terminal w Kórniku
Następny artykuł Pobito pracownika Renomy w pociągu KM Pobito pracownika Renomy w pociągu KM