Regulacje Jakie decyzje podejmie nowy szef UTK?

Jakie decyzje podejmie nowy szef UTK?

25 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Krzysztof Dyl, powołany niedawno na prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, chce zwiększyć bezpieczeństwo na kolei oraz usprawnić pracę podległej mu jednostki wdrażając nowy model zarządzania oraz narzędzia informatyczne.

Fot. arch. UTK

W wywiadzie udzielonym „Kurierowi Kolejowemu” Krzysztof Dyl opowiada o swoich najbliższych planach. Jednym z priorytetów UTK jest zwiększenie bezpieczeństwa. Urząd ma na nie wpływ poprzez dwa narzędzia: zatwierdzanie systemów zarządzania bezpieczeństwem funkcjonujących u zarządców infrastruktury i przewoźników, oraz przez kontrole.

Trzy fundamenty
- Powinniśmy koncentrować się na trzech fundamentach pracy UTK w tym obszarze: kontrolowaniu bezwzględnego przestrzegania procedur i zasad bezpieczeństwa przez przewoźników i zarządców infrastruktury; kontrolowaniu realizacji rekomendacji Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych w określonych zakresach i terminach; sprawdzaniu poziomu i zawartości programowej firm prowadzących szkolenia dla pracowników bezpośrednio związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego – mówi Krzysztof Dyl.

Jeśli chodzi o sprawność Urzędu, to nowy prezes planuje wprowadzić zarządzanie zmianą – potrzebne ze względu na szybsze tempo życia i szybko zmieniające się warunki funkcjonowania kolei w państwie, które jest stosunkowo młodym członkiem UE. Pierwszą decyzją prezesa Dyla w tym zakresie będzie uporządkowanie i uzupełnienie procedur działania, planowania i raportowania, obiegu informacji i kompatybilnych wewnętrznie baz danych. Szef UTK stawia też na wdrożenie narzędzi informatycznych jak elektroniczny zbiór informacji o dokumentach wydanych przez UTK dla podmiotów kolejowych i zdalny dostęp do baz danych UTK dla kontrolerów.

Nasze prawa a bezpieczeństwo
Zdaniem Krzysztofa Dyla ważny jest też nadzór respektowania praw pasażerów. To istotna kwestia, ponieważ w ostatnich tygodniach pojawiło się wiele wypowiedzi ironicznych, przeciwstawiających działania na rzecz bezpieczeństwa działaniom na rzecz praw pasażerów.

- Warto zaś podkreślić, że znakomita większość spraw związanych z respektowaniem tych praw ma bezpośredni związek właśnie z bezpieczeństwem (pasażerowie z ograniczoną zdolnością ruchową, niedowidzący, podróżni z małymi dziećmi, ale także problem zatłoczenia czy higieny) – twierdzi Dyl. - Jeśli chodzi o aktywność UTK na tym polu będziemy postulować pełne stosowanie Rozporządzenia 13/71 Parlamentu Europejskiego dotyczącego praw i obowiązków pasażerów – informuje szef UTK.

Z końcem 2014 roku upływa 5-letni okres wyłączenia stosowania niektórych przepisów tego rozporządzenia wobec wybranych przewoźników (przewozy regionalne, aglomeracyjne).

- Kolejna rzecz to korzystanie z przepisów znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym, która daje Prezesowi UTK możliwość interwencji w sprawie naruszenia zbiorowych interesów pasażerów – tłumaczy Dyl.

UTK  przywiązuje także wagę do działań edukacyjno-informacyjnach dla zwiększenia świadomości własnych praw wśród pasażerów. Służy temu wypracowanie standardów optymalnego systemu informacji, wypracowanie procedur obsługi osób niepełnosprawnych (w tym definicji pojęć „pociągu dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych”, i „infrastruktury dworcowej i peronowej dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych”, zamieszczenie informacji w rozkładzie jazdy o pociągach wyposażonych w podnośnik dla wózków inwalidzkich) oraz różnorodne akcje edukacyjne i promocyjne.