Plan „B” to Koleje Zachodniopomorskie

Plan „B” to Koleje Zachodniopomorskie

08 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zdaniem województwa zachodniopomorskiego współpraca z Przewozami Regionalnymi układa się dobrze. Przedstawiciele marszałka przyznają jednak, że myślą o powołaniu własnej spółki przewozowej.

Fot. Kuba Batorowicz

Ostatnie wydarzenia na kolejowej scenie prowokują pytanie o przyszłość PR. W ubiegłym tygodniu marszałek Adam Matusiewicz poinformował o decyzji zarządu województwa śląskiego, który postanowił przekazać od nowego rozkładu obsługę wszystkich linii w województwie własnej spółce – Kolejom Śląskim. Taka decyzja oznacza konieczność likwidacji katowickiego zakładu PR.

Jak w tej sytuacji zachowają się inne województwa? Samorządy, z którymi rozmawialiśmy, twierdzą na razie, że nie zamierzają rezygnować z usług Przewozów Regionalnych. Taką informację otrzymaliśmy od województw: wielkopolskiego, dolnośląskiego, warmińsko-mazurskiego, opolskiego, pomorskiego i lubelskiego. O powołaniu własnej spółki kolejowej myśli jednak Małopolska. Konkretne decyzje w tej sprawie mają zapaść po wakacjach. Jak na przyszłość Przewozów Regionalnych patrzy województwo zachodniopomorskie?

Dobra współpraca
Współpraca władz regionu z PR realizowana jest na podstawie zawartej w roku 2009 umowy ramowej, która wygasa 8 grudnia 2012 r. – Jest ona realizowana bez zakłóceń. Jeśli chodzi natomiast o przyszły kształt współpracy z Przewozami Regionalnymi, to mimo istniejących problemów sukcesywnie podejmowane są działania w zakresie stałego poprawienia jakości kolejowych przewozów regionalnych - powiedziano nam w biurze informacji UMWZ.

Jak dodają przedstawiciele marszałka, taki sposób postępowania, mimo ograniczonych środków finansowych, pozwala jednak skutecznie zaspokajać potrzeby mieszkańców. - Naszym zdaniem wieloletnia współpraca ze spółką PR układa się korzystnie. Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych na tle innych zakładów ma najniższą stawkę tzw. pociągokilometra – mówią urzędnicy.

Alternatywne rozwiązania
Co jednak w przypadku kłopotów Przewozów Regionalnych zagrażających realizowaniu przewozów na terenie województwa? Zdaniem samorządu, polityka konsekwentnego zakupu nowoczesnego taboru daje w takiej sytuacji możliwość alternatywnych rozwiązań, na bazie obecnych na rynku podmiotów.

Cały czas pod uwagę jest także brane powołanie własnej spółki kolejowej. - Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, popartymi uchwałą sejmiku, zarząd województwa rozważa możliwość powołania spółki wspólnie z innym podmiotem lub samodzielnie, lecz decyzja taka musi być poparta głęboką analizą rzeczowo-finansową – wyjaśnią urzędnicy marszałka.