Sześciu chętnych na budowę ERTMS na E30

Sześciu chętnych na budowę ERTMS na E30

17 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

16 lipca 2012 r. zostały otwarte oferty, złożone w przetargu na zaprojektowanie budowę i wdrożenie systemu ERTMS na linii kolejowej E30 Legnica – Wrocław – Opole.

Fot. Rafał Wilgusiak

Postępowanie rozpoczęte 6 marca 2012 roku podzielone zostało na cztery zamówienia częściowe:

  1. zaprojektowanie, instalacja i uruchomienie urządzeń RBC i wyposażenia przytorowego systemu ETCS poziomu 2 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole na linii kolejowej E30 oraz zintegrowanie  budowanego systemu ETCS z systemem GSM-R, zamawiający przeznaczył kwotę: 65 190 000,00 zł brutto,
  2. zaprojektowanie, wybudowanie, instalacja, uruchomienie urządzeń wyposażenia przytorowego GSM-R na odcinku Legnica – Wrocław – Opole linii kolejowej E30  zamawiający przeznaczył kwotę: 52 644 000,00 zł brutto,
  3. opracowanie z uwzględnieniem wykonanej modernizacji odcinka wdrożeniowego rezultatów studium wykonalności oraz przygotowanie dokumentów niezbędnych  do złożenia wniosku  o dofinansowanie projektu z funduszy europejskich  zamawiający przeznaczył kwotę: 984 000,00 zł brutto,
  4. rozszerzenie funkcjonalności Centrum Zarządzania Siecią o funkcje zarządzania elementami sieci teletransmisyjnej wykorzystywanej dla potrzeb sieci GSM-R oraz o funkcje ewidencji elementów sieci GSM-R, zamawiający przeznaczył kwotę: 1 230 000,00 zł brutto.

Oferty na realizację zadania złożyło sześć firm. Pierwszą ofertę na zamówienie częściowe B złożyła Nokia Siemens Networks. Proponowana kwota wynosi 68 027 832,63 zł brutto. Drugą ofertę na zamówienie częściowe D przedstawił Alcatel-Lucent Polska na kwotę 1 416 634,05 zł brutto. Oferta nr 3 dotyczy zamówienia częściowego A. Chętnym na realizację tego zadania jest Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, który zaoferował kwotę 42 902 400,00 zł brutto. Kolejną ofertę na realizację zamówienia częściowego B za kwotę 46 715 609,91 zł brutto przedstawił Trecom. Piątą ofertę złożyło konsorcjum Kapsch CarrierCom i Kapsch CarrierCom AG. Za wykonanie zamówienia częściowego B proponuje 49 091 391,00 zł brutto. Ostatnią ofertą na zamówienia częściowe A wysunęło konsorcjum Thales Polska wraz z Thales Transportation Systems GmbH oferując wykonanie prac za kwotę 96 309 000,00 zł brutto.

Łączna kwota, jaką PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi ok. 120 mln zł.

Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS)  European Rail Traffic Management System to wspierany przez Unię Europejską projekt jednolitego systemu sterowania ruchem kolejowym, który ma zapewnić tzw. interoperacyjność transportu kolejowego, czyli możliwość swobodnego poruszanie się pociągów po sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie realizują kontrakt na montaż systemu ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R na odcinku Legnica - Węgliniec - Bielawa Dolna. Instalacja tego systemu została również zaplanowana na modernizowanej trasie Warszawa – Gdynia oraz na linii z Warszawy do Łodzi. Obecnie trwa również montaż systemu ETCS (poziom pierwszy) na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Zadanie jest realizowane w ramach projektu POIiŚ 7.1-14 „Modernizacja linii  kolejowej  E 30, Etap II. Wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Wrocław – Opole”.
Projekt ubiega się o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 oraz będzie finansowany również ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych.