Transport miejski Pasażerowie dobrze ocenili MPK w Toruniu

Pasażerowie dobrze ocenili MPK w Toruniu

01 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Funkcjonowanie transportu zbiorowego jest bardzo ważnym elementem wpływającym na jakość życia mieszkańców Torunia. Dlatego też w dniach 22-28 maja 2012 r. zostało przeprowadzone badanie ankietowe umożliwiające pomiar jakości usług przewozowych z punktu widzenia naszych pasażerów.

Pasażerowie dobrze ocenili MPK w Toruniu
Fot. MPK Toruń

Ponad siedmiuset respondentów oceniło warunki podróży, bezpieczeństwo, zachowanie kierowców oraz motorniczych, wygląd zewnętrzny oraz wewnętrzny autobusów i tramwajów, wygodę zakupu biletów, a także informacje wewnątrz pojazdów. Kwestionariusz zawierał łącznie 17 pytań. Badanie przeprowadzono w miejscach głównych węzłów komunikacyjnych oraz w pojazdach MZK.

Większość badanych pasażerów wskazuje na autobus, jako podstawowy środek transportu w komunikacji miejskiej. Jedynie jedna czwarta pytanych korzysta przede wszystkim z tramwajów, mimo iż wyniki wskazują na ich większą niezawodność pod względem punktualności i warunków każdy.
W pięciostopniowej skali od bardzo źle do bardzo dobrze – 61 proc. pasażerów ocenia jakość 12 cech komunikacji miejskiej jako „dobra” (oceny 4 i 4 mniej). Jedynie 12 proc. wszystkich odpowiedzi określało ich jakość jako złą i bardzo złą.
Najważniejsza punktualność

Najgorzej wypadły takie cechy jak: warunki podróży (rozumiane jako wygoda oraz zapełnienie pojazdów), ułatwienia dla osób podróżujących z wózkiem oraz punktualność, która lepiej oceniana jest przez użytkowników tramwajów. Potwierdza to obiegową opinię i oczywisty fakt omijania korków. Najlepiej oceniono bezpieczeństwo osobiste, wygodę zakupu biletu miesięcznego oraz informację wewnątrz pojazdów, a w dalszej kolejności także uprzejmość kierowców oraz wygodę zakupu biletów jednorazowych.

Najistotniejszą cechą oczekiwaną od transportu miejskiego jest punktualność przyjazdów i odjazdów. Wskazało na nią 60 proc. respondentów. Pasażerowie opowiadają się jednoznacznie za możliwością sprzedaży biletów przez kierowcę, mimo świadomości, że powoduje to opóźnienia. Kryterium, które następuje po spełnieniu warunku punktualności to bezpieczeństwo osobiste i warunki podróży. Są to także cechy, które respondenci wymieniali jako jedne z trzech najistotniejszych, których oczekują od komunikacji zbiorowej.

Przegląd grafików
Zauważana przez niemałą część pasażerów niezgodność przyjazdu autobusów i tramwajów z rozkładem jazdy wynika przede wszystkim z korków na dojazdach do mostu, co przekłada się na kolejne kursy na różnych liniach. Dlatego też MZK planuje przegląd grafików oraz przedsięwzięcie nowych kroków wraz z organizatorem transportu i MZD, które pozwolą na sprawniejsze omijanie korków oraz robót drogowych. Z kolei w  ramach poprawy bezpieczeństwa i warunków podróży - MZK w Toruniu będzie kupował wyłącznie autobusy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób na lub z wózkami, wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny (w obrębie pojazdu). Planowane zakupy od kolejnego roku to 8 autobusów rocznie. Ponadto w ramach projektu BiT – City – przygotowywany jest zakup 18 nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych.

Propozycje pasażerów
W ramach przeprowadzonej ankiety pasażerowie zaproponowali  438 zmian, dotyczących głównie rozkładów jazdy, pojazdów, linii, dystrybucji biletów, informacji, przystanków, polityki biletowej, organizacji ruchu, kierowców, kontrolerów i reklam.

Badanie to pozwoliło MZK przybliżyć się do potrzeb pasażerów, którzy niemal codziennie korzystają z usług komunikacji miejskiej. Wiele uwag będzie szczegółowo analizowanych. Wszystkie zgłoszone pomysły zostaną przekazane odpowiednim służbom w MZK i przeanalizowane pod kątem zasadności i możliwości wprowadzenia. Natomiast propozycje dotyczące zakresu działania organizatora transportu zostaną przekazane i uzgodnione pod względem możliwości ich wprowadzenia z Wydziałem Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia.