Transport miejski Pięciolecie trasy przez most Św. Rocha

Pięciolecie trasy przez most Św. Rocha

16 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trasa tramwajowa przez most Św. Rocha była jedną z ważniejszych inwestycji, związanych z komunikacją tramwajową, od czasu budowy trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Inauguracyjny przejazd odbył się 14 sierpnia 2007 r. Nowa trasa szczególnie spodobała się rzeszom studentów Politechniki Poznańskiej, którzy dzięki niej mają o wiele prostszy i szybszy dojazd do uczelni.

Fot. K. Dostatni, MPK Poznań


Pomysł budowy 1800-metrowej trasy od ul. Szkolnej do ul. Jana Pawła II powstał w czasach, kiedy zaczynano prace projektowe PST, czyli już w latach 70-tych ubiegłego wieku.

Nowy most
Prace rozpoczęły się 28 października 2004, a zakończyły 5 września 2007 i były podzielone na etapy. Kazimierz Skałecki, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich twierdzi, że najtrudniejszym było włączenie nowej trasy w ulicę Jana Pawła II, a to dlatego, że nie zablokowano ruchu samochodowego, by nie paraliżować tej części miasta. Roboty prowadzono więc „pod ruchem”. Na całej długości trasy zbudowano 12 peronów tramwajowych.

Aby stworzyć nową trasę, trzeba było zbudować solidną przeprawę przez rzekę. Konstrukcja musiała bowiem utrzymać ciężar bimb, a istniejący w tym miejscu most już się do tego nie nadawał. Po ponad półwiecznej służbie między ulicami Mostową/Grobla a Kórnicką, dotychczasowy „święty Roch” musiał więc usunąć się w cień.

„Szyny szepczące”
Z uwagi na sąsiedztwo budynków mieszkalnych, wykonawca zastosował „szyny szepczące”, które w odróżnieniu od tradycyjnych torów, ułożone są w gumowej otulinie, izolującej szyny od podbudowy i eliminującej drgania oraz hałas. Użyto także maty antywibracyjne. Rozwiązania te sprawiły, że tramwaje poruszają się ciszej. Wówczas była to najbardziej nowoczesna konstrukcja toru na skalę europejską.

Oprócz nowych torów i trakcji, wzdłuż trasy przebudowano chodniki, robiąc ścieżki rowerowe i porządkując zieleń. Na skrzyżowaniach stanęła nowa sygnalizacja świetlna, zmieniła się też organizacja ruchu na niektórych odcinkach pobliskich ulic. Ulice Podgórna (od ul Szkolnej do ul. Garbary) i Dowbora – Muśnickiego zostały zamknięte dla ruchu samochodowego.

Nowa trasa umożliwiła skrócenie podróży z Rataj do centrum miasta i dalej np. na piątkowskie osiedla, pozwoliła też odciążyć ulicę Strzelecką. Cała inwestycja kosztowała, razem z budową nowego mostu, ok. 150 milionów złotych

Zadowoleni studenci
Inauguracyjny uroczysty przejazd odbył się 14 sierpnia 2007 roku. Na trasie od ul. Kórnickiej do zbiegu ul. Podgórnej i Wrocławskiej zebrał się tłum poznaniaków. Nowymi torami ruszyły różne modele tramwajów, od konnego, po nowoczesne niskopodłogowe Combino. Historyczny wagon konny Herbrand tradycyjnie prowadzony był przez Prezydenta Miasta Poznania, Ryszarda Grobelnego oraz prezesa MPK Poznań, Wojciecha Tulibackiego. Korowód otwierała wystrojona w odświętne mundury Orkiestra Miasta Poznania przy MPK Poznań.

Od tego dnia mija właśnie pięć lat. Mieszkańcy przyzwyczaili się już do nowego połączenia.
Szczególnie spodobało się one rzeszom studentów Politechniki Poznańskiej. Dojazd do rozrastającej się wciąż uczelni jest o wiele prostszy i szybszy właśnie przez most Św. Rocha, niż przez ul. Królowej Jadwigi i Jana Pawła II.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dolnośląskie: nad Zaporę Pilchowicką z KD Dolnośląskie: nad Zaporę Pilchowicką z KD
Następny artykuł Kraków: remont torów na ul. Zwierzynieckiej Kraków: remont torów na ul. Zwierzynieckiej