Regulacje UTK zatwierdził cennik PKP PLK

UTK zatwierdził cennik PKP PLK

28 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes UTK wydał decyzję zatwierdzającą stawki jednostkowe opłat za dostęp do infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych na rozkład jazdy pociągów 2012/2013, który wejdzie w życie 9 grudnia 2012 r. Średnia stawka sieciowa wzrasta o prawie 5 proc. do aktualnie obowiązującego cennika.

Fot. Dominik Skudlarski

Zgodnie z podpisaną przez Prezesa UTK Decyzją średnia stawka sieciowa na rozkład jazdy pociągów 2012/2013 wzrasta o 4,77 proc. w stosunku do aktualnie obowiązującego cennika, przy prognozowanym przez Ministra finansów na 2013 r. wskaźniku inflacji 2,7 proc.

W celu zwiększenia transparentności prowadzonego postępowania Prezes UTK dopuścił do udziału w prowadzonym postępowaniu, na prawach strony, organizacje społeczne zrzeszające przewoźników kolejowych zarówno towarowych jak i pasażerskich – Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego oraz „Fundację Pasażerów Synergia”.

Cennik nie narusza prawa
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego w sprawie zatwierdzenia stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie przez przewoźników kolejowych z infrastruktury kolejowej na rozkład jazdy pociągów 2012/2103, Prezes UTK skorzystał z przysługującego mu prawa i zasięgnął opinii biegłego rewidenta, co do zasadności przyjętego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wzrostu stawek jednostkowych.

Materiał dowodowy, zebrany w sposób wyczerpujący na potrzeby prowadzonego postępowania, w tym także opinie zgłoszone przez uczestników rynku kolejowego oraz zasięgnięta przez Prezesa UTK opinia biegłego rewidenta, co do zasadności wzrostu stawek jednostkowych pozwoliły na wszechstronne rozpatrzenie wniosku o zatwierdzenie stawek jednostkowych opłat i stwierdzenie, że stawki jednostkowe opłat, przedłożone przez PKP Polskie Linie Kolejowe, zostały skalkulowane w sposób nienaruszający zasad, o których mowa w art. 33 ust. 2 – 6 i art. 34 ustawy o transporcie kolejowym oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 35 ww. ustawy.

PLK ma zatrzymać rosnące koszty
Traktując priorytetowo transparentność i stabilność systemu opłat oraz zasad udostępniania infrastruktury kolejowej, a także kierując się przesłankami polityki utrzymania i rozwoju rynku kolejowego, szczególnie w warunkach obecnej niekorzystnej koniunktury gospodarczej, Prezes UTK uznał, że PKP Polskie Linie Kolejowe, jako dominujący operator na rynku kolejowym, obowiązany jest opracować i przedłożyć w terminie 3 miesięcy od daty dostarczenia decyzji:

  1. plan restrukturyzacji zarządzania infrastrukturą kolejową, który pozwoli zatrzymać rosnące koszty związane z udostępnianiem infrastruktury kolejowej mimo malejącej pracy przewozowej. Realizacja takiego planu restrukturyzacji powinna zapewnić w okresie 5 lat ustalanie opłat w oparciu o koszty ponoszone przez efektywnego zarządcę;          
  2. przejrzyste zasady stosowania marży zysku do opłat za usługi świadczone w ramach udostępniania infrastruktury kolejowej, uwzględnianej tylko przy zapewnieniu wysokiej jakości świadczenia tych usług w przewidywanym zakresie;
  3. harmonogram działań, zmierzających do dostosowania przyjmowanych do kalkulacji wartości referencyjnych, zarówno w zakresie dopuszczalnej prędkości technicznej jak i masy brutto do wartości występujących w rzeczywistych warunkach funkcjonowania ruchu kolejowego, oraz określenie terminu, w jakim zarządca zamierza osiągnąć właściwe parametry tak, aby nie wprowadzać gwałtownej destabilizacji rynku przewozów pasażerskich oraz towarowych;
  4. zaktualizowany „Regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych ….” poszerzony o informację o metodzie kalkulacji stawek oraz o wszelkie parametry, które mają istotny wpływ na wysokość ponoszonych przez przewoźników opłat. Należy wskazać, iż zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia zarządca zobowiązany jest, na żądanie przewoźnika, umożliwić mu zapoznanie się z projektem stawek jednostkowych opłat. Integralną częścią projektu stawek, zapewniającą pełną transparentność określenia ich wysokości, muszą być udostępnione do publicznej wiadomości: metoda kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury oraz wszelkie parametry, które mają istotny wpływ na wysokość ponoszonych przez przewoźników opłat.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia w regulaminie znajdują się informacje o sposobie ustalania opłat ponoszonych przez przewoźników za korzystanie z infrastruktury kolejowej. Niewątpliwie do tych informacji musi należeć także metoda kalkulacji stawek jednostkowych za minimalny dostęp do infrastruktury i przyjęte parametry mające wpływ na wysokość tych stawek jednostkowych. Biorąc pod uwagę fakt, że w trakcie opracowywania regulaminu jest on konsultowany z przewoźnikami kolejowymi, którzy mogą wnosić uwagi lub zastrzeżenia, jak również w celu zapewnienia pełnej transparentności działania PKP PLK od momentu kalkulacji wysokości stawek aż do naliczenia opłaty za wykorzystaną trasę pociągu niezbędne jest podanie w regulaminie sposobu kalkulacji stawek jednostkowych opłaty podstawowej za minimalny dostęp oraz wszelkich przyjętych do kalkulacji parametrów, które są istotne i mają wpływ na wysokość opłaty podstawowej.

Od przedmiotowej decyzji PKP PLK przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – sądu ochrony konkurencji i konsumentów, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 14 ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł SOK zatrzymała złodziei infrastruktury kolejowej SOK zatrzymała złodziei infrastruktury kolejowej
Następny artykuł We wrześniu opinia ws. katastrofy pod Szczekocinami We wrześniu opinia ws. katastrofy pod Szczekocinami