Zmieniają się zasady dotyczące uprawnień do ulg przejazdowych dla emerytowanych kolejarzy – poinformował Związek Pracodawców Kolejowych.
Od nowego roku zmieniają się zasady wykupu uprawnień do ulg przejazdowych dla emerytów kolejarzy. Do tej pory za wykup tych ulg dla emerytów płacił pracodawca, u którego zatrudniony był kolejarz przed przejściem na emeryturę. Teraz emeryt będzie musiał tę ulgę wykupić sam. Roczna opłata za uprawnienie do 80-procentowej zniżki przy zakupie biletów na przejazdy kolejowe wyniesie 140 zł w 2 klasie, a dopłata do klasy pierwszej – 160 zł.
– Nie likwidujemy emerytom kolejowym dotychczasowego prawa do ulgowych przejazdów. Nadal będą mieli prawo do podróży z 80-procentową bonifikatą – podkreśla prezes Związku Pracodawców Kolejowych Krzysztof Mamiński.
– Dla spółek z Grupy PKP jest to oszczędność rzędu 27 mln zł rocznie, które są nam potrzebne, by móc inwestować, rozwijać się – dodaje Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy Grupy PKP.
W innych krajach te przywileje są dużo skromniejsze. Przykładowo, emerytowani kolejarze ukraińscy mają prawo tylko do jednego darmowego przejazdu w roku.
Ulgowe przejazdy dotyczyć będą od 2013 r.: PKP Intercity, Kolei Mazowieckich, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Do porozumienia nie przystąpiły Przewozy Regionalne, dlatego też emerytowani kolejarze – ale też i pracownicy – nie będą mogli z ulgi (odpowiednio: 80-procentowej i 99-procentowej) korzystać w pociągach tego przewoźnika. Jak zapewnia Krzysztof Mamiński, Grupa PKP nie ma wpływu na decyzję Przewozów Regionalnych o odstąpieniu od projektu. Mimo licznych rozmów z Przewozami Regionalnymi, tak zadecydował zarząd samorządowego przewoźnika: spółka wycofała się z porozumienia i planuje przedstawić ofertę handlową dla pracowników.
Zapytane o tę kwestię Przewozy Regionalne ripostują.
– To Związek Pracodawców Kolejowych wypowiedział nam umowę. Bardzo tego żałujemy, ponieważ zawieraliśmy ją w dobrej wierze, a warunki umowy były korzystne zarówno dla spółki, jak i pracowników – podkreśla Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Gdyby Związek wycofał się z wypowiedzenia umowy i zostały zachowane dotychczasowe warunki, to Przewozy Regionalne bardzo chętnie nadal kontynuowałyby współpracę ze wszystkimi podmiotami ją realizującymi – dodaje.