Czy uda się wydać pieniądze z UE na kolej?

Czy uda się wydać pieniądze z UE na kolej?

31 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało, że do tej pory podpisano umowy na ponad 9,6 mld zł, czyli 47,25 proc. puli dostępnej dla kolei w latach 2007 – 2013. W związku z tym ryzyko, że część pieniędzy przepadnie wciąż jest bardzo duże.

Fot. Dominik Skudlarski

Resort transportu, aby wykorzystać całą dostępną pulę zgłasza do MRR kolejne projekty i propozycje zmian do „Listy projektów indywidualnych dla POIiŚ”.

Według raportu z audytu przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że w optymistycznym wariancie kolej straci 400 mln euro, a według bardziej pesymistycznych scenariuszy nawet 1,2 mld euro. Tę ostatnią kwotę Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zamierzało przeznaczyć na inwestycje drogowe. Odpowiedni wniosek trafił do Komisji Europejskiej latem zeszłego roku.

Jednak KE w piśmie z 16 maja 2012 r. podpisanym przez komisarzy Sima Kallasa i Johannesa Hahna nie wyraziła zgody na przeniesienie tych pieniędzy. W związku z tym resort przygotował listę nowych projektów obejmującą inwestycje w zakresie rewitalizacji linii kolejowych, zakupu dodatkowego taboru kolejowego, poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych oraz zakupu i wymiany rozjazdów kolejowych. Ponieważ obecne zapisy Programu Operacyjnego ograniczają udzielenie wsparcia unijnego tylko do projektów obejmujących modernizację lub budowę infrastruktury kolejowej, decyzja o podjęciu realizacji projektów rewitalizacyjnych została poprzedzona zgodą Komisji Europejskiej.

Poniżej przedstawiamy listę dodatkowych projektów wraz z szacunkowymi wartościami:

Ponadto, w ostatnich tygodniach do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zostały przesłane propozycje zmian do "Listy projektów indywidualnych dla POIiŚ 2007-2013 (LPI)". Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zarekomendowało do wpisania na listę podstawową LPI także inne projekty obejmujące m.in. modernizację kolejnych dworców kolejowych. W sumie do MRR trafiło ok. 40 projektów z ministerstwa transportu.

Dodatkowo MTBiGM dąży do zwiększenia dofinansowania UE dla projektów kolejowych do maksymalnego pułapu, tj. 85 proc. wydatków kwalifikowanych.