Regulacje BCC: należy zmienić funkcjonowanie kolei

BCC: należy zmienić funkcjonowanie kolei

06 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zdaniem dr Grażyny Magdziak, ministra skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni Business Centre Club, trzeba na nowo określić docelowy model funkcjonowania kolei w Polsce.

Fot. Przemysław Kasperuk

Największa w kraju organizacja indywidualnych pracodawców przedstawiła swoją opinię nt. projektu zmian ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz niektórych innych ustaw. BCC uważa, że projektowana ustawa jest bardzo ważnym dokumentem, z punktu widzenia rozwoju oraz porządkowania kwestii organizacyjno-własnościowych Grupy PKP.

Zmiany w dobrym kierunku
Obecny projekt, według dr Grażyny Magdziak posiada wiele zalet z uwagi na to, że koryguje ułomności pierwotnej wersji ustawy, która wyznaczała cele rozwojowe i kierunki zmian w polskim kolejnictwie, ale nie zabezpieczała środków finansowych na realizację tych zadań. Obowiązująca ustawa nie dawała także realnych rozwiązań dla założonych w niej przekształceń kapitałowych.

Ekspert BCC podkreśla, że nowy projekt daje takie podstawy poprzez zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego do działań pomocowych na rzez PKP, wzmocnienie potencjału finansowego Funduszu Kolejowego, wykup przez państwo udziałów w spółkach podległych PKP, usamorządowienie wybranych podmiotów Grupy oraz uelastycznienie programu inwestycyjnego dla firm kolejowych i poprawę nadzoru nad realizacją tego programu.

„Działania te z pewnością powinny pozwolić na aktywizację przedsięwzięć modernizacyjnych w sektorze kolejowym, w którym to opóźnienia w realizacji zadań inwestycyjnych oraz niesprawność w absorpcji środków z dotacji unijnych są bardzo widoczne. Dzięki zmienianym przepisom prawnym prawdopodobnie uda się też dokończyć przekształcenia właścicielskie w spółkach Szybka Kolej Miejska i Polskie Linie Kolejowe” – czytamy w opinii ministra skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC.

Restrukturyzacja ze środków państwa
Z powyższych względów nowy projekt ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP należy oceniać pozytywnie. Nie jest on jednak pozbawiony pewnych wad. Dr Magdziak zaznacza, że jego dużą ułomnością jest całkowite już niemal przeniesienie na Skarb Państwa kosztów dalszej restrukturyzacji majątkowej, technicznej i kapitałowej Grupy PKP.

„Środki mające wesprzeć tę restrukturyzację pochodzić będą bowiem bezpośrednio lub pośrednio od państwa, podczas gdy spółka podstawowa Grupy Kapitałowej – PKP S.A. – sama niewiele robi w tym zakresie, chociaż ma takie możliwości” – stwierdza ekspert i wskazuje na opieszałość w prywatyzowaniu spółek zależnych, nawet takich których działalność ma charakter odległy od zasadniczego profilu PKP oraz ślimacze tempo porządkowania stanu prawnego bardzo licznych i atrakcyjnie położonych nieruchomości, które można potem sprzedać. Dodaje, że PKP S.A. słabo radzi sobie z redukcją rozrośniętej administracji Grupy.

W konkluzji minister skarbu i prywatyzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC stwierdza, że dla zmniejszania mankamentów ustawy konieczne jest, by w ślad za uchwaleniem przedmiotowej regulacji, na nowo określić docelowy model funkcjonowania kolei w Polsce i skorygować zadania, jakie w związku z restrukturyzacją Grupy Kapitałowej zrealizować musi PKP S.A.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Przygotowania do modernizacji linii nr 7 Przygotowania do modernizacji linii nr 7
Następny artykuł Ty51 przybył do sosnowieckiej „Kolejówki” [wideo] Ty51 przybył do sosnowieckiej „Kolejówki” [wideo]