KŚ i Pesa podpisały umowę na dostawę 6 EZT

KŚ i Pesa podpisały umowę na dostawę 6 EZT

10 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do podpisania dokumentów doszło dzisiaj w południe w siedzibie Kolei Śląskich w Katowicach. Oferta Pesy okazała się najkorzystniejsza w rozstrzygniętym niedawno postępowaniu na dostawę w formie dzierżawy 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość zamówienia wynosi ponad 219 mln zł.

Fot. Krzysztof Kuś

Cztery z zamówionych pojazdów mają zostać dostarczone do 31 grudnia tego roku, a dwa do dnia 28 lutego 2013 r.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez wykonawcę dostarczone pojazdy stanowić będą sześcioczłonowe niskopodłogowe elektryczne zespoły trakcyjne 27WEb (z platformy Elf) napędzane silnikami asynchronicznymi 6x500 kW. Ich długość całkowita wyniesie 114,75 m, szerokość 2,88 m, wysokość 4,28 m. Pociągi będą miały 280 miejsc siedzących, a maksymalnie pomieszczą 550 pasażerów (3 os./mkw). Maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie 160 km/h. Wytrzymałość konstrukcji ma spełnić wymagania normy zderzeniowej, gwarantującej wysokie bezpieczeństwo pasażerów i personelu pokładowego.

Dwanaście par drzwi na stronę zapewni sprawną wymianę pasażerów. Wnętrze pojazdu zostało zaprojektowane z uwzględnieniem najnowszych wymogów ergonomii i wykorzystaniem nowoczesnych, bezpiecznych dla środowiska materiałów. Przedział pasażerski wyposażony zostanie w układ klimatyzacji, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz interkom umożliwiający kontakt pasażerów z obsługą pojazdu. Pojazdy będą ponadto wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, wieszaki na rowery oraz toalety w systemie zamkniętym przystosowane dla osób o ograniczonych możliwości poruszania się.

Pojazd typu 27WEb to sześcioczłonowa odmiana Elfa, znanego już pasażerom Kolei Śląskich. Sześcioczłonowe Elfy jeżdżą od jakiegoś czasu w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Wersja przygotowywana dla Kolei śląskich różnić się będzie m.in. układem siedzeń w Warszawie zastosowano układ stosowany w metrze, czyli siedzenia zwrócono tyłem do okna, podczas gdy w Kolejach Śląskich będzie to układ tradycyjny.

Dostawa ta stanowi część procesu pozyskiwania taboru, który będzie potrzebny spółce do obsłużenia połączeń kolejowych na terenie województwa śląskiego od 9 grudnia 2012 r. W sierpniu spółka rozstrzygnęła przetarg na dostawę dwóch modernizowanych jednostek typu EN71. W dniu jutrzejszym przewidziane jest otwarcie ofert w postępowaniu na dostawę 36 modernizowanych spalinowych zespołów trakcyjnych. w przygotowaniu są postępowania na dzierżawę lokomotyw i wagonów. Ponadto  Województwo Śląskie zakupiło na potrzeby Kolei śląskich jeden pojazd typu EN57AKŚ i rozpisał przetarg na dostawę jednostki sześcioczłonowej o parametrach zbliżonych do jednostek, które na mocy zawartej dzisiaj umowy ma dostarczyć PESA.