Na podstawie przeprowadzonych 12 września nadzwyczajnych czynności monitorująco – sprawdzających we wszystkich oddziałach terenowych, UTK dopatrzył się ponad stu nieprawidłowości w zakresie przewozów pasażerskich, towarowych, jak i zarządzania infrastrukturą.
W sumie pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzili 76 kontroli: 49 w pociągach pasażerskich i 27 w pociągach towarowych. W trakcie jazd inspekcyjnych wykryto 102 nieprawidłowości: 21 u przewoźników pasażerskich, 29 u przewoźników towarowych i 52, dotyczące PKP PLK.
Uwagi kontrolerów do przewoźników pasażerskich dotyczą m.in. braku aktualnego WOS, niesprawnego monitoringu w pojeździe, czy wjazd na opuszczonym pantografie.
Najwięcej z nich dotyczy zarządcy infrastruktury. Do najczęstszych nieprawidłowości PKP PLK można zaliczyć jazdę na sygnale zastępczym, niesprawne sygnalizatory i zarośla wchodzące w skrajnię, uniemożliwiające widoczność semaforów.
Z kolei u przewoźników towarowych kontrolerzy dopatrzyli się m.in. niezgodności świadectwa sprawności technicznej z wymogami Rozporządzenia Ministerstwa, czy prawo kierowania wydane przez nieistniejącą komórkę.
Najwięcej kontroli pracownicy UTK przeprowadzili w Przewozach Regionalnych – podczas 18 jazd inspekcyjnych odnotowali 11 nieprawidłowości. W pociągach PKP Intercity UTK na 12 wizyt znalazł 2 nieprawidłowości, a np. w PKP SKM na 6 kontroli tylko jedną.
W przewozach towarowych kontrolerzy dopatrzyli się m.in. 15 nieprawidłowości u PKP Cargo (podczas 12 kontroli), 7 w Lotos Kolej (na 7 przeprowadzonych kontroli) i 4 w Orlen Koltrans (w trakcie 1 kontroli).
Natomiast kontrolerzy UTK nie mieli nic do zarzucenia DB Schenker Rail Polska, Kolejom Mazowieckim, jak również spółkom CTL, Rail Polska, czy Koltar.