Obywatele UE popierają konkurencję na kolei

Obywatele UE popierają konkurencję na kolei

24 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

71 proc. Europejczyków opowiada się za otwarciem krajowych i regionalnych systemów kolei na konkurencję. Takie rozwiązanie popiera łącznie ponad 60 proc. ankietowanych we wszystkich państwach członkowskich – z wyjątkiem dwóch państw (Holandia i Luksemburg).

Obywatele UE popierają konkurencję na kolei
Fot. Kuba Batorowicz

Specjalne badanie Eurobarometru wskazuje, że niecała połowa Europejczyków jest zadowolona z systemów kolei w swoich krajach (46 proc.), chociaż warto dodać, iż poziom zadowolenia wzrósł w porównaniu z rokiem 1997, kiedy to wynosił 41 proc. Poziom zadowolenia waha się od 67 proc. w Finlandii do 18 proc. w Bułgarii. Jest on przeważnie dość niski w państwach członkowskich Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej (Republika Czeska, Węgry, Słowenia, Słowacja, Polska, Rumunia, Bułgaria i Grecja).

Zdaniem większości Europejczyków otwarcie na konkurencję wywrze korzystny wpływ na ceny biletów (72 proc.), jakość usług oferowanych pasażerom w pociągach (71 proc.), wygodę i czystość pociągów (70 proc.), częstotliwość kursów kolejowych (68 proc.), punktualność pociągów (66 proc.), sposób zarządzania przedsiębiorstwami kolejowymi (63 proc.) oraz liczbę stacji kolejowych lub obsługiwanych tras (62 proc.).

Zdecydowana większość Europejczyków oczekuje, że z większej konkurencji na rynku kolejowym skorzystają określone grupy zainteresowanych osób np. pasażerowie (78 proc.), prywatni przewoźnicy kolejowi (68 proc.) i pracownicy przedsiębiorstw przewozu kolejowego (55 proc.).

Ponadto 70 proc. obywateli UE wyraziło nadzieję, że konkurencja spowoduje powstanie usług kolejowych o podstawowym zakresie (podobnych do tanich linii lotniczych), a 43 proc. oczekuje rozwoju dodatkowych usług (posiłki, filmy, gazety itp.). Warto dodać, że prawie dwie trzecie (65 proc.) Europejczyków chciałoby mieć więcej możliwości kupowania biletów kolejowych (np. przez internet, za pomocą smartfonów lub w pociągu).

W nadchodzących miesiącach Komisja Europejska zamierza przyjąć nowy pakiet środków – tzw. czwarty pakiet kolejowy, aby otworzyć krajowe rynki kolei pasażerskich na konkurencję, skrócić czas wchodzenia taboru kolejowego na rynek (dzięki większej roli Europejskiej Agencji Kolejowej) oraz udoskonalić zarządzanie infrastrukturą kolejową (by poprawić wydajność funkcjonowania kolei i zwiększyć konkurencję).

Ponad połowa Europejczyków (55 proc.) korzysta z pociągów krajowych lub regionalnych: co najmniej raz w tygodniu (6 proc.), kilka razy w miesiącu (4 proc.), kilka razy w roku (19 proc.) lub najwyżej raz w roku (26 proc.). Ponad czterech na dziesięciu Europejczyków nigdy nie podróżowało takimi pociągami (45 proc.).

Nieco ponad czterech na dziesięciu Europejczyków (41 proc.) korzysta z pociągów podmiejskich: co najmniej raz w tygodniu (7 proc.), kilka razy w miesiącu (5 proc.), kilka razy w roku (13 proc.) lub najwyżej raz w roku (15 proc.). Prawie sześciu na dziesięciu Europejczyków nigdy nie podróżowało takimi pociągami (59 proc.).

Główny cel przejazdu pociągami krajowymi lub regionalnymi stanowi wyjazd wypoczynkowy (70 proc.); mniejsza grupa pasażerów deklaruje, że dojeżdża koleją do pracy, szkoły albo na zajęcia (10 proc.), bądź że korzysta z kolei w przypadku podróży służbowych (10 proc.)

Europejczyków, którzy nigdy nie jeżdżą pociągami lub robią to najwyżej raz w roku, zapytano, jakie zmiany zachęciłyby ich do takich przejazdów. Ponad czterech na dziesięciu respondentów z tej grupy wymieniło w odpowiedzi niższe ceny (43 proc.) O wiele rzadziej wybierano inne ulepszenia: lepsze sieci o większej liczbie tras lub stacji (20 proc.), szybsze przejazdy (17 proc.), większa niezawodność usług (16 proc.), wygodniejsze i czystsze pociągi (16 proc.) oraz większa częstotliwość usług (14 proc.). Prawie trzydzieści procent respondentów, którzy nigdy nie podróżują pociągami lub robią to rzadko, oświadczyło, że nic nie mogłoby ich skłonić do korzystania z kolei (28 proc.).

Prawie połowa Europejczyków (46 proc.) jest zadowolona z obecnego krajowego i regionalnego systemu kolei w swoich państwach. Jednak znaczna część ankietowanych stwierdziła, że nie jest zadowolona z tych usług (36 proc.).

Większość Europejczyków (71 proc.) popiera otwarcie krajowego i regionalnego systemu kolei na konkurencję, pod warunkiem że wszyscy przewoźnicy będą spełniać takie same normy bezpieczeństwa.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowoczesna linia produkcyjna Grupy KZN Nowoczesna linia produkcyjna Grupy KZN
Następny artykuł UTK: 102 nieprawidłowości w przewozach UTK: 102 nieprawidłowości w przewozach