Samorząd województwa śląskiego chce odkurzyć projekt Kolei Ruchu Regionalnego z Pyskowic do Dąbrowy Górniczej, rozpoczęty jeszcze w PRL i wstrzymany na początku lat 90. XX wieku. Ministerstwo Transportu nie mówi „nie”, KRR jest dziś bardzo potrzebna, ale niech samorząd stworzy raport wyjściowy tej inwestycji.
Idea budowy Szybkiej Kolei Regionalnej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym pochodzi z przełomu lat 70-tych i 80-tych XX wieku, kiedy na mocy Uchwały Rady Ministrów Nr 132/82 z dnia 24 czerwca 1982 roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Ministrem Komunikacji i Wojewodą Katowickim o budowie Szybkiej Kolei Regionalnej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym (GOP). Decyzja o budowie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego na obszarze GOP, którego głównym segmentem miał być „Kolejowy Ruch Regionalny" (KRR) zmierzała do kompleksowego rozwiązania problemu transportu zbiorowego na tym obszarze.
73 km linii w aglomeracji
Na mocy uchwały przeprowadzono prace studialne i projektowe polegające między innymi na badaniu potoków podróżnych oraz kierunków przemieszczania się podróżnych dostępnymi w tym czasie środkami komunikacji zbiorowej (transport kolejowy, tramwajowy, autobusowy). Rozważano różne warianty przebiegu trasy KRR, jednak ostatecznie zdecydowano, że trasa I linii, o łącznej długości 73 km, przebiegać będzie przez następujące miasta:
Dąbrowa Górnicza Huta Katowice – Będzin – Sosnowiec – Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice – Pyskowice. W następnej kolejności planowano budowę odcinka Katowice – Tychy oraz Chorzów Batory – Bytom – Tarnowskie Góry.
Z informacji przekazanych nam przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że Realizację I linii KRR podzielono na 3 zadania:
- Zadanie „0” – termin realizacji do 1993 roku, obejmowało roboty związane z przygotowaniem pasa terenu pod przyszłą budowę KRR na odcinku Katowice Zawodzie – Pyskowice o długości 46,0 km;
- Zadanie „l” – termin realizacji do 1996 roku, budowa układów liniowych KRR i towarzyszących obiektów podstawowych na odcinku od Katowic Bogucic do Pyskowic wraz z I etapem stacji Zaplecza Technicznego w Pyskowicach i oddanie do eksploatacji;
- Zadanie „2” – termin realizacji do 2002 roku, wykonanie prac przezbrojeniowych i realizacja obiektów podstawowych KRR na odcinku Katowice – Dąbrowa Górnicza z odgałęzieniem do Huty Katowice o długości 27,0 km oraz II etap budowy Głównej stacji Zaplecza Technicznego w Pyskowicach.
III RP wstrzymuje prace
Do 1989 roku realizacja zadania „0” przebiegła bez zakłóceń. Załamanie procesu inwestycyjnego nastąpiło w 1989 roku z powodu niewystarczających środków przydzielonych przez ówczesną Dyrekcję Generalną PKP. Z powodu złej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa PKP w 1992 roku ograniczono realizację zadania „0”, przydzielając jedynie niewielkie środki na kontynuację oraz zabezpieczenie niektórych już rozpoczętych obiektów, chroniąc również tereny objęte zatwierdzonym „Planem realizacyjnym” I linii KKR do 2002 roku.
Czy teraz projekt KRR ma szansę na wznowienie? Mikołaj Karpiński, rzecznik MTBiGM, twierdzi, że założenia KRR nie przystają do dzisiejszych warunków i projekt wymaga zweryfikowania.
- Zdaniem Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej budowa zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w aglomeracji śląskiej jest obecnie jeszcze bardziej aktualna i potrzebna niż na przełomie lat 1970/1980 ubiegłego stulecia. Biorąc jednak pod uwagę zdezaktualizowanie się niektórych założeń pierwotnego projektu KRR decyzja o wznowieniu budowy I linii winna być poprzedzona opracowaniem raportu o stanie tej inwestycji na koniec 2011 roku oraz dostępności terenów przeznaczonych pod budowę, które zgodnie z decyzją o zatwierdzeniu „Planu realizacyjnego" powinny były być chronione do 2002 roku – wymienia Karpiński.
Bez dokumentów nie będzie funduszy
Rzecznik resortu dodaje, że konieczne będzie również opracowanie studium wykonalności wraz z projektem wstępnym oraz kosztorysem inwestorskim. Jedynie kompletność dokumentacji oraz jej pozytywna ocena jest pierwszym krokiem do zbadania możliwości ujęcia przedsięwzięcia w przyszłej perspektywie finansowej UE.
- Z inicjatywą kompleksowego programu inwestycji budowy Śląskiej Szybkiej Kolei Regionalnej powinien wystąpić wnioskodawca, Marszałek Województwa Śląskiego, przygotowując lub zlecając wykonanie raportu wyjściowego. Dopiero wówczas realna i efektywna byłaby bardziej szczegółowa dyskusja na ten temat oraz podjęcie decyzji – tłumaczy Karpiński.