Czy GOP doczeka się szybkiej kolei?

Czy GOP doczeka się szybkiej kolei?

01 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Samorząd województwa śląskiego chce odkurzyć projekt Kolei Ruchu Regionalnego z Pyskowic do Dąbrowy Górniczej, rozpoczęty jeszcze w PRL i wstrzymany na początku lat 90. XX wieku. Ministerstwo Transportu nie mówi „nie”, KRR jest dziś bardzo potrzebna, ale niech samorząd stworzy raport wyjściowy tej inwestycji.

Fot. Adam Brzozowski

Idea budowy Szybkiej Kolei Regionalnej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym pochodzi z przełomu lat 70-tych i 80-tych XX wieku, kiedy na mocy Uchwały Rady Ministrów Nr 132/82 z dnia 24 czerwca 1982 roku zostało zawarte porozumienie pomiędzy Ministrem Komunikacji i Wojewodą Katowickim o budowie Szybkiej Kolei Regionalnej w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym (GOP). Decyzja o budowie zintegrowanego systemu transportu zbiorowego na obszarze GOP, którego głównym segmentem miał być „Kolejowy Ruch Regionalny" (KRR) zmierzała do kompleksowego rozwiązania problemu transportu zbiorowego na tym obszarze.

73 km linii w aglomeracji
Na mocy uchwały przeprowadzono prace studialne i projektowe polegające między innymi na badaniu potoków podróżnych oraz kierunków przemieszczania się podróżnych dostępnymi w tym czasie środkami komunikacji zbiorowej (transport kolejowy, tramwajowy, autobusowy). Rozważano różne warianty przebiegu trasy KRR, jednak ostatecznie zdecydowano, że trasa I linii, o łącznej długości 73 km, przebiegać będzie przez następujące miasta:

Dąbrowa Górnicza Huta Katowice – Będzin – Sosnowiec – Katowice – Chorzów – Świętochłowice – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice – Pyskowice. W następnej kolejności planowano budowę odcinka Katowice – Tychy oraz Chorzów Batory – Bytom – Tarnowskie Góry.

Z informacji przekazanych nam przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wynika, że Realizację I linii KRR podzielono na 3 zadania:

  • Zadanie „0” – termin realizacji do 1993 roku, obejmowało roboty związane z przygotowaniem pasa terenu pod przyszłą budowę KRR na odcinku Katowice Zawodzie – Pyskowice o długości 46,0 km;
  • Zadanie „l” – termin realizacji do 1996 roku, budowa układów liniowych KRR i towarzyszących obiektów podstawowych na odcinku od Katowic Bogucic do Pyskowic wraz z I etapem stacji Zaplecza Technicznego w Pyskowicach i oddanie do eksploatacji;
  • Zadanie „2” – termin realizacji do 2002 roku, wykonanie prac przezbrojeniowych i realizacja obiektów podstawowych KRR na odcinku Katowice – Dąbrowa Górnicza z odgałęzieniem do Huty Katowice o długości 27,0 km oraz II etap budowy Głównej stacji Zaplecza Technicznego w Pyskowicach.

III RP wstrzymuje prace
Do 1989 roku realizacja zadania „0” przebiegła bez zakłóceń. Załamanie procesu inwestycyjnego nastąpiło w 1989 roku z powodu niewystarczających środków przydzielonych przez ówczesną Dyrekcję Generalną PKP. Z powodu złej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa PKP w 1992 roku ograniczono realizację zadania „0”, przydzielając jedynie niewielkie środki na kontynuację oraz zabezpieczenie niektórych już rozpoczętych obiektów, chroniąc również tereny objęte zatwierdzonym „Planem realizacyjnym” I linii KKR do 2002 roku.

Czy teraz projekt KRR ma szansę na wznowienie? Mikołaj Karpiński, rzecznik MTBiGM, twierdzi, że założenia KRR nie przystają do dzisiejszych warunków i projekt wymaga zweryfikowania.

- Zdaniem Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej budowa zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w aglomeracji śląskiej jest obecnie jeszcze bardziej aktualna i potrzebna niż na przełomie lat 1970/1980 ubiegłego stulecia. Biorąc jednak pod uwagę zdezaktualizowanie się niektórych założeń pierwotnego projektu KRR decyzja o wznowieniu budowy I linii winna być poprzedzona opracowaniem raportu o stanie tej inwestycji na koniec 2011 roku oraz dostępności terenów przeznaczonych pod budowę, które zgodnie z decyzją o zatwierdzeniu „Planu realizacyjnego" powinny były być chronione do 2002 roku – wymienia Karpiński.

Bez dokumentów nie będzie funduszy
Rzecznik resortu dodaje, że konieczne będzie również opracowanie studium wykonalności wraz z projektem wstępnym oraz kosztorysem inwestorskim. Jedynie kompletność dokumentacji oraz jej pozytywna ocena jest pierwszym krokiem do zbadania możliwości ujęcia przedsięwzięcia w przyszłej perspektywie finansowej UE.

- Z inicjatywą kompleksowego programu inwestycji budowy Śląskiej Szybkiej Kolei Regionalnej powinien wystąpić wnioskodawca, Marszałek Województwa Śląskiego, przygotowując lub zlecając wykonanie raportu wyjściowego. Dopiero wówczas realna i efektywna byłaby bardziej szczegółowa dyskusja na ten temat oraz podjęcie decyzji – tłumaczy Karpiński.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł General Electric kupuje tokarkę Rafametu General Electric kupuje tokarkę Rafametu
Następny artykuł Brak synchronizacji prac to problem Brak synchronizacji prac to problem