Transport miejski ZTM Warszawa: od nowego roku zdrożeją bilety

ZTM Warszawa: od nowego roku zdrożeją bilety

04 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pasażerów komunikacji publicznej w Warszawie czekają znaczne podwyżki. Od 1 stycznia 2013 r. wzrosną ceny wszystkich rodzajów biletów. Bilet jednorazowy normalny zdrożeje o 80 gr - będzie kosztował 4,40 zł, zaś za bilet normalny 30-dniowy zapłacimy 100 zł, a nie jak do tej pory - 90 zł.

Fot. ZTM Warszawa

Bilet 20-minutowy będzie kosztował 3,40 zł, 40-minutowy – 4,60 zł, a 60-minutowy – 6,40 zł. Za bilet jednorazowy ważny tylko w pierwszej strefie zapłacimy 4,40 zł. Tyle samo będzie kosztował bilet jednorazowy pojazdowy sprzedawany w części biletomatów w pojazdach komunikacji miejskiej.

Bilet dobowy ważny tylko w pierwszej strefie będzie kosztował 15 zł. Za bilet 3-dniowy (również tylko na pierwszą strefę) będzie trzeba zapłacić 30 zł. Bilety długookresowe imienne ważne w pierwszej strefie będą kosztowały: 30-dniowy – 100 zł, a 90-dniowy – 250 zł. Zmieni się też cena Biletu Seniora. Będzie on kosztował 50 zł.

Wraz ze wzrostem cen biletów wzrośnie również wysokość opłat dodatkowych. Jazda bez biletu będzie kosztowała 220 zł, a jazda bez dokumentu poświadczającego prawo do ulgi – 176 zł. Za wydanie kolejnej karty spersonalizowanej będzie trzeba zapłacić 13,20 zł. Opłata manipulacyjna w przypadku anulowania wezwania do zapłaty wynosić będzie 17,60 zł.

ZTM tłumaczy, że ceny są podyktowane inwestycjami w nowoczesny tabor, zwiększeniem częstotliwości kursowania komunikacji szynowej i autobusowej oraz tworzeniem nowych połączeń. Przykładami mogą być linie S2 i S3 Szybkiej Kolei Miejskiej obsługujące m.in. dojazd do portu lotniczego im. Fryderyka Chopina, oraz wydłużenie linii S9 na Wolę. Oprócz tego miasto musi sfinansować ważne projekty komunikacyjne, jak np. budowę II linii metra oraz nowe trasy tramwajowe, a także modernizację już istniejących.

Warszawa jest jednym z miast o najniższym stopniu pokrycia wydatków komunikacyjnych wpływami z biletów, co bez zmiany taryfy mogłoby zahamować dalszy rozwój stołecznego transportu publicznego.

Poza tym wzrastają ceny energii: paliwa i prądu, a także np. ceny dostępu do infrastruktury torowej, a ceny biletów w Warszawie na tle innych europejskich i polskich miast są niskie. ZTM podkreśla, że w Warszawie pasażer, w ramach jednego biletu, ma praktycznie nieograniczone możliwości poruszania się po mieście oraz po terenie całej aglomeracji. Do dyspozycji są autobusy, tramwaje i metro oraz pociągi. Podróżować może nie tylko Szybką Koleją Miejską, ale  – w ramach Wspólnego Biletu – Kolejami Mazowieckimi i składami Warszawskiej Kolei Dojazdowej (na pewnym odcinku).

Komunikacji miejskiej bez podniesienia cen biletów groziłaby zapaść. Zmniejszenie wydatków na komunikację o ok. 120 mln zł (szacowane zwiększenie wpływów ze sprzedaży biletów po zmianie cen) spowodowałoby konieczność zmniejszenia liczby pojazdów w ruchu ze wszystkich środków komunikacji. Oznaczałoby to zmniejszenie liczby tramwajów w ruchu o 29, co mogłoby oznaczać likwidację 1 linii o wysokiej częstotliwości kursowania (np. 9) lub 2 linii o średniej częstotliwości kursowania. Jednocześnie na ulicach byłoby o 40 autobusów mniej, co oznaczałoby likwidację 7-8 linii o średniej częstotliwości kursowania lub likwidację 2 linii kursujących często. Jednocześnie z ruchu wycofanych zostałoby 15 wagonów metra, co spowodowałoby spadek liczby miejsc o ok. 45 tys. dziennie. W tym samym czasie z ruchu musiałyby zostać wycofane 3 pociągi SKM, co oznaczałoby np. zmniejszenie o 45 proc. podaży miejsc na linii S1.

Niewprowadzenie podwyżki postawiłoby również pod znakiem zapytania dalszą przyszłość Wspólnego Biletu, który w bieżącym roku kosztuje ok. 120 mln zł.