Już dziś na czeskie tory wyjadą pociągi nowego prywatnego operatora Leo Express. Przez najbliższe 4 dni pociągi będą wykonywały pilotażowe kursy z pasażerami pod nadzorem czeskiego Urzędu Transportu Kolejowego.
Przewoźnik z pełną ofertą wejdzie na rynek 9 grudnia, wraz ze zmianą rozkładu jazdy pociągów.
Brak dokumentów na czas
Komfortowe pociągi nowego przewoźnika miały rozpocząć kursowanie już w ubiegłym tygodniu. Uruchomiono sprzedaż biletów, a pierwsi pasażerowie mieli przekroczyć próg wagonów 7 listopada.
Niespodziewanie, okazało się, że nowoczesne składy nie wyjadą w trasę, gdyż przewoźnik nie dostarczył na czas wszystkich wymaganych dokumentów do czeskiego odpowiednika Urzędu Transportu Kolejowego (Drážní Úřad).
Dzięki podpisanej umowie o współpracy z głównym konkurentem – państwowym przewoźnikiem České dráhy a.s., obyło się bez skandalu i pasażerowie z biletami na Leo Express odbyli przejazd pociągami SuperCity Pendolino z ulgą 50 procent bez konieczności zakupu miejscówki.
Już dwa z pięciu
Od 13 do 16 listopada Leo Express uruchomi dwie pary pociągów, kursujących w relacji Praha – Ostrava. Składy będą odjeżdżały z dworca głównego w Pradze o 4.56 i 13.02.
Po drodze zatrzymają się tylko na stacjach w Pardubicach i Olomoucu, podobnie jak najszybsze pociągi państwowej konkurencji – SuperCity Pendolino. Najkrótszy czas przejazdu będzie wynosił 3 godziny i 12 minut. W drodze powrotnej odjazdy z dworca Ostrava Hl. N. zaplanowano na 9.11 i 17.13.
Leo Express odebrał już dwa z pięciu zamówionych pociągów elektrycznych Flirt, produkcji Stadler Rail. Jednostki powstawały w siedleckich zakładach szwajcarskiej firmy.
Relaks i posiłek
Pasażerowie mają do dyspozycji trzy klasy: Premium, Business i Economy.
Cena biletu będzie obejmowała bezpłatny dostęp do internetu i intranetu, prasę codzienną, napój i możliwość wypożyczenia tabletu.
Ponadto w najwyższej klasie Premium pasażerowie otrzymają posiłek i będą mogli zrelaksować się na rozkładanych fotelach, a’la sliperetka.
Bez sztywnej taryfy
Leo Express zamierza rywalizować ze konkurentami - ČD i RegioJetem - nie tylko szybkością i komfortem, ale przede wszystkim ceną biletów.
Już teraz dostępne są bilety w promocyjnej cenie 137 Kč ważne na przejazd w klasie Economy w relacji Praha – Ostrava. Przewoźnik nie ma „sztywnej” taryfy, ceny biletów są ruchome w zależności od popytu.
Ekspansja pociągów „Czarnej Pumy” zacznie się 9 grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Wtedy przewoźnik będzie uruchamiał 8 par pociągów kursujących przez cały dzień w dwugodzinnym takcie w relacji Praha Hl. N. – Ostrava Hl. N.
Czas przejazdu między Pragą i Ostrawą będzie niemal identyczny z SuperCity Pendolino.
Właściciel firmy – Leos Novotny zapowiada dalszy rozwój firmy i powiększenie parku taborowego o kolejne nowe jednostki elektryczne. Po zakupie nowych składów oferta Leo Expressu miałaby być rozszerzana o inne intratne trasy krajowe. Przewoźnik nie wyklucza też wejścia w segment przewozów międzynarodowych.