Nowy EN57AL już na łódzkich torach

Nowy EN57AL już na łódzkich torach

08 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W województwie łódzkim jeździ już pierwszy zmodernizowany przez ZNTK Mińsk Mazowiecki i bydgoską Pesę elektryczny zespół trakcyjny EN57AL-1769. Spośród innych odnowionych EN57 różni się przede wszystkim tym, że ma bardziej nowoczesne czoło.

Nowy EN57AL już na łódzkich torach
Fot. Kuba Batorowicz

Nowy pojazd jest pierwszym spośród czterech EN57, które modernizuje dla Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi konsorcjum firm Zakład Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” i Zakłady Szynowe Pesa Bydgoszcz. Umowa została podpisana w sierpniu 2012 roku.

Pojazd trafił do województwa łódzkiego 4 lutego. Tym samym flota zmodernizowanych pociągów będących własnością tamtejszych władz samorządowych zwiększy się do ośmiu jednostek.

Na pierwszy rzut oka widać odmienione czoło. Ale oprócz nowego przodu z reflektorami halogenowymi oraz lampami sygnałowymi w technologii LED zmieniono malaturę pociągu, która została wzbogacona o fluorescencyjne elementy grafiki. Nowością jest również zamontowany na pojeździe automat do sprzedaży przekąsek i zimnych napojów oraz składane wieszaki na rowery. Zmieniona została forma i ukształtowanie siedzisk i oparć foteli na bardziej miękkie. Ponadto pociąg posiada wyposażenie, które stało się już standardem przy modernizacji jednostek województwa łódzkiego, takie jak klimatyzacja przedziałów, gniazdka 230V do podłączenia mobilnych urządzeń elektrycznych czy przyciemniane szyby. Zamontowano nowoczesne oświetlenie, nowe półki bagażowe oraz stoliki. Ponadto pojazd posiada dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których jedna zostanie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa podróżnych pociągi wyposażono w system monitoringu z zapisem danych i podglądem przez maszynistę wnętrza i otoczenia pojazdu. Nowością  są  kamery śledzące trasę przejazdu i rejestrator rozmów w kabinie maszynisty oraz światłowodowy system oświetlenia awaryjnego umieszczony w podłodze pociągu. Pojazd został wyposażony w nowy system informacji audiowizualnej, w skład którego weszły elektroniczne tablice informacyjnych LED na czołach i bokach pojazdów oraz z monitory LCD wewnątrz jednostek.

Zmieniła się także kabina dla maszynisty, która zyskała klimatyzację i nowoczesny pulpit sterowniczy. Modernizacja objęła także układ jezdny. Nowe napędy i wózki pozwalają na podwyższenie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Zastosowany został falownik trakcyjny, sterownik mikroprocesorowego i nowe silniki asynchronicznych prądu przemiennego.

Wejście do pojazdu zapewnia system drzwi dwuskrzydłowych odskokowo-przesuwnych z napędem elektrycznym.

Koszt zmodernizowanego pociągu to 8,5 mln zł. Pociągi kursować będą na trasach do Warszawy i Sieradza. Drugi zmodernizowany przez ZNTK z Mińska Mazowieckiego i Pesę elektryczny zespół trakcyjny pojawi się już w kwietniu. Następne mają trafić do Łodzi przed 10 grudnia 2013 r. zaś ostatni przed 30 kwietnia 2014 r. Cały kontrakt jest warty blisko 34,4 mln zł brutto.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć pojazdu EN57Al-1769