Minister Nowak rozlicza się ze Szczekocin

Minister Nowak rozlicza się ze Szczekocin

01 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

- Główną przyczyną tragedii pod Szczekocinami były błędy dyżurnych ruchu w Sprowej i Starzynach – poinformował podczas konferencji, dotyczącej publikacji raportu Komisji Badania Wypadków Kolejowych minister transportu Sławomir Nowak.

Fot. Rafał Wilgusiak

Minister powiedział, że zarząd PKP PLK podjął decyzję o odsunięciu od pracy 8 osób, a w tej chwili jest prowadzone postępowanie kontrolne w sprawie osób, mających pośredni lub bezpośredni wpływ na katastrofę. Sławomir Nowak stwierdził ponadto, że gdyby zadziałały wszystkie procedury, prawdopodobnie do tego wydarzenia by nie doszło.

Minister podkreślił, że nie zgadza się na obarczanie winą wszystkich dyżurnych ruchu, którzy w sposób profesjonalny i rzetelny wykonują swoją pracę.

- Będę bronił etosu kolejarza, ale jednocześnie będę walczył z wszelkimi nieprawidłowościami – zapowiedział Sławomir Nowak. – Mam również nadzieję, że zamiatanie spraw pod dywan, które często miało miejsce na kolei, już się zakończyło – dodał.

Bezpieczeństwo głównym filarem

Minister przedstawił również raport z realizacji 10-punktowego programu bezpieczeństwa, który zaprezentował w maju 2012.

Sławomir Nowak poinformował, że w 2012 roku zostało przeznaczonych 800 tys. zł na szkolenie pracowników oraz sprzęt, a o 6,4 mln zł wzrosła kwota na finansowanie działalności Urzędu Transportu Kolejowego.

Według ministra transportu wprowadzono jednolite standardy bezpieczeństwa, opracowano również zmiany w transporcie kolejowym ustawy o pracy maszynistów. Zostały wprowadzone kontrole doraźne posterunków, wyeliminowano agencję pracy tymczasowej pracowników, trwają pracę nad odbudową szkolnictwa, przygotowującego do pracy kadry kolejowe.

Jak poinformował Sławomir Nowak, nastąpiła również rozbudowa kompetencji szkoleniowych PKP PLK: jest już uruchomiona procedura zakupu za 8mln zł symulatorów dla maszynistów PKP Intercity. Zarządzona została również przebudowa przejazdów kolejowych i zakupy nowych rozjazdów, bo jak przyznał minister transportu, to wszystko podnosi jakość i bezpieczeństwo.

Większa kontrola pracy

Po tragedii w Szczekocinach, jak informuje Sławomir Nowak, wprowadzono większą dyscyplinę pracy, jak np. bezwarunkowy zakaz rozmów przez telefony komórkowe w lokomotywach.

- W ramach kontroli PKP PLK sprawdzono 3,5 tys. posterunków ruchu, m.in. w zakresie znajomości regulaminu i obowiązków – tłumaczył Sławomir Nowak. - Wprowadzona została również rotacja obligatoryjnego personelu między posterunkami.

Minister potwierdził również wprowadzenie monitoringu audio na 100 lokomotywach oraz pracę nad założeniami monitoringu online w ramach e-licencji maszynisty, tuż po wygaśnięciu dotychczasowych uprawnień.