PKP: środki na dworce będą dobrze wydane

PKP: środki na dworce będą dobrze wydane

02 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kontrola ministerstwa transportu oraz wewnętrzny audyt PKP S.A. wykazały, że kolej źle dysponowała funduszami na modernizację i rewitalizację dworców kolejowych. - To już się nie powtórzy – zapewniają Polskie Koleje Państwowe.

Fot. dworzecpolski.pl

„Puls Biznesu" dotarł do raportu z kontroli wydatków na remont dworców oraz do audytu przeprowadzonego w tej sprawie przez PKP S.A.

- Wyniki badania wskazują na nieprawidłowości w procesie planowania i przeprowadzania projektów inwestycyjnych w latach 2010 i 2011 – przyznaje Katarzyna Mazurkiewicz, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych S.A.

W skrajnych przypadkach miało to być nawet 240 proc. ceny początkowej. A więc sprawa dotyczy milionowych sum. Z kolei ministerstwo transportu stwierdziło, że PKP nie potrafiły wykorzystać w pełni otrzymywanych dotacji.

Do raportów nie udało nam się dotrzeć, ale wiemy jakie są ich skutki: PKP SA. podjęły działania naprawcze. Nastąpiła reorganizacja struktury. Działania inwestycyjne prowadzone w PKP S.A. zostały skupione w jednej komórce, tzw. Departamencie Inwestycji. Dotychczas zajmowało się tym aż 9 różnych jednostek organizacyjnych. W strukturze Departamentu Inwestycji wydzielono 6 wydziałów i zespołów odpowiedzialnych za konkretne rodzaje projektów inwestycyjnych i grupy zadań. I tak, jedna jednostka pilotuje projekty UE, druga - projekty budżetu państwa, a trzecia - projekty deweloperskie, pozostałe zaś planują przyszłe inwestycje, monitorują i kontrolują wszystkie prace  oraz odpowiadają za projektowanie.

Oprócz tego wdrożono nową procedurę realizacji zadań inwestycyjnych. Obejmuje ona swym zakresem pełny proces inwestycyjny - od planowania aż do przekazania obiektu do eksploatacji.

Nad poprawnym działaniem powyższego modelu czuwa profesjonalny zespół, składający się z wykwalifikowanych specjalistów od nieruchomości i inwestycji .

- Istotną zmianą jest jasno określona odpowiedzialność za konkretne nieruchomości, a także wprowadzenie do struktury osób posiadających uprawnienia budowlane wykonawcze lub projektowe, z doświadczeniem w prowadzeniu bardzo dużych i dużych projektów inwestycyjnych – zaznacza Mazurkiewicz.

Ponadto, wprowadzono bezpośrednią kontrolę, która ma zastąpić nadzór zza biurka.

– W tym celu zwiększono częstotliwość wizyt pracowników Departamentu Inwestycji na placach budów – tłumaczy rzecznik PKP S.A. - Uruchomiono też system monitorowania projektów prowadzonych przez Departament Inwestycji. Podobne narzędzie wykorzystano w trakcie przygotowań do mistrzostw Euro 2012.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Metro: „false tunnel” w najgłębszej stacji Metro: „false tunnel” w najgłębszej stacji
Następny artykuł Wrocławskie tramwaje spozycjonowane w sieci Wrocławskie tramwaje spozycjonowane w sieci