Szeroki tor do Wiednia coraz bliżej

Szeroki tor do Wiednia coraz bliżej

13 lipca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już wkrótce rozpocznie się przetarg na realizację studium wykonalności dla szerokotorowej linii kolejowej biegnącej ze Słowacji do Wiednia.

Fot. Photocity, Wikimedia

5 lipca, przedstawiciele czterech kolei: rosyjskich, ukraińskich, słowackich i austriackich ogłosili w Wiedniu pierwszy ważny krok w kierunku stworzenia szerokotorowego połączenia kolejowego łączącego Europę Środkową z rosyjskim wybrzeżem Pacyfiku i szybko rozwijającymi się rynkami azjatyckimi. Przetarg na studium wykonalności dla odcinka o długości 430 km biegnącego z Koszyc do Wiednia ma zostać ogłoszony już wkrótce.

Podczas spotkania prezes Kolei Rosyjskich Władimir Jakunin stwierdził, że dzięki współpracy między spółkami kolejowymi czterech państw połączone zostaną rynki europejskie i azjatyckie. Rosyjski fragment tego połączenia będzie kluczowym elementem mostu tranzytowego w Eurazji. Powstanie tej linii skróci czas transportu towarów o ponad 50 proc. względem drogi morskiej.

Zainteresowani budową linii wykonawcy zostaną zaproszeni do składania ofert na studium wykonalności w celu określenia kluczowych rozwiązań inżynieryjnych projektu a także uzyskania dla niej decyzji środowiskowej. Dodatkowe badania, które mają zostać rozpoczęte oddzielnie, będą dotyczyć kwestii finansowych i biznesplanu, w tym szczegółowych szacunków wolumenu przewozów towarowych.

Nowy korytarz towarowy połączy bezpośrednio Europę Środkową z szybko rozwijającymi się rynkami w Azji i zapewni trwałą, konkurencyjną i wydajną trasę dla przepływu towarów. Będzie stanowić główne źródło przychodów poprzez przyciąganie inwestycji infrastrukturalnych w czterech krajach uczestniczących w projekcie. Całkowita wartość inwestycji wynosi do 6,36 mld euro.

– Zaangażowanie Kolei Austriackich (ÖBB) w tym projekcie potwierdza kluczową rolę Austrii w pomoście wschód - zachód – powiedział Christian Kern, prezes ÖBB. – Realizacja tej szerokotorowej linii przyniesie liczne korzyści ekonomiczne dla regionu i dlatego jesteśmy zadowoleni, że przechodzimy do kolejnego etapu. Bardzo się cieszę, że zgodnie z przepisami europejskimi, już na tak wczesnym etapie przedsięwzięcia weźmie się również pod uwagę oddziaływanie przyszłej linii na środowisko – dodał prezes.

Projekt korytarza towarowego został uruchomiony przez krajowe spółki kolejowe Austrii, Rosji, Słowacji i Ukrainy jeszcze w 2008 roku poprzez utworzenie spółki joint venture Breitspur Planungsgesellschaft mbH. Jego celem jest budowa konkurencyjnego wobec linii LHS, bezpośredniego połączenia kolejowego między Europą a Azją poprzez rozszerzenie istniejącej szerokotorowej linii kolejowej z Koszyc do Wiednia. Realizacja projektu przyczyni się do utworzenia euroazjatyckiego mostu kolejowego oferującego możliwość przejazdu z Europy do Azji w 15 dni. Obecnie transport morski pozwala pokonać tę trasę w 35 dni.

Roczna wartość przewozów towarowych między Europą a Azją wynosi ponad 458 mld euro. Według Wspólnoty Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC) euroazjatycki korytarz biegnący koleją transsyberyjską posiadałby potencjał zdolny powiększyć tę sumę pięciokrotnie jednocześnie przyczyniając się do oszczędności na przewozach rzędu 1500 euro od kontenera.
Według planów nowa linia ma być gotowa do 2025 roku.