Transport miejski Kto podbije Toruń - Pesa czy Solaris?

Kto podbije Toruń - Pesa czy Solaris?

22 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W środę 21 sierpnia upłynął termin składania ofert w przetargu na dostawę 12 tramwajów dla toruńskiego MZK. Wzięły w nim udział dwie firmy.

Fot. Solaris

Chętni na dostawę nowoczesnych tramwajów do Torunia to Solaris i Pesa. Pojazdy są zamawiane w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu – BiT-City”.

Nie tylko cena

Za dostawę 12 tramwajów Pesa zgodziła się wziąć 92 510 760,00 zł brutto. Natomiast Solaris zaproponował 91 130 943,21 zł brutto.
Obie kwoty mieszczą się w środkach zarezerwowanych na to zadanie przez MZK - 110,7 mln zł.

Teraz komisja przetargowa zweryfikuje oferty pod kątem formalno-prawnym i zgodności ze specyfikacją. Wygrana Solarisa nie jest jeszcze przesądzona, gdyż cena stanowi tylko 80 proc. wagi, pozostałe 20 proc. to rozwiązania techniczne. I tak np. więcej punktów dostaną wagony z miejscami siedzącymi z poziomu podłogi, bez dodatkowych podestów.

Po wybraniu najkorzystniejszej oferty pozostałe firmy będą miały 10 dni na odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Pierwsze składy dotrą do Torunia rok od daty zawarcia umowy z wykonawcą, a więc w trzecim kwartale 2014 r. Ostatni tramwaj do końca września 2015 r.

Informacje techniczne

12  niskopodłogowych tramwajów zostanie kupionych w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City”. Pierwsze pojawią się w Toruniu we wrześniu przyszłego roku. 6 wagonów będzie trójczłonowych, o długości od 19 do 21 m i tyle samo pięcioczłonowych, o długości od 28 do 32 m. 

Nowe tramwaje będą miały nowoczesne, aerodynamiczne kształty, wkomponowane w sylwetkę okna i drzwi i kolorystykę bazującą na barwach Torunia. Do składu trójczłonowego wejdzie 115, a pięcioczłonowego - 200 osób. Podłoga wagonu zostanie wyłożona wykładziną antypoślizgową, a na całej długości wagonu znajdą się uchwyty i poręcze umożliwiające pasażerom utrzymanie równowagi w czasie jazdy.

Nie będzie za to ostrych krawędzi i innych elementów mogących spowodować urazy. Siedzenia zostaną wykonane z trudno zapalnego, odpornego na ścieranie oraz pozwalającego na łatwe utrzymanie w czystości materiału, który nie podda się wandalom. Wagony będą wyciszone, klimatyzowane. Znajdą się w nich urządzenia automatycznego zliczania pasażerów z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących. Będzie też oczywiście monitoring i system informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym.

Wagony będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponieważ nowe tramwaje będą znacznie cięższe od tych, które obecnie jeżdżą po Toruniu, trzeba będzie dostosować do nich zajezdnię.