Transport miejski Inspiro dla Warszawy na testach w Niemczech

Inspiro dla Warszawy na testach w Niemczech

27 sierpnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Składy Siemensa dla warszawskiego metra przechodzą testy nie tylko w naszej stolicy, ale też w Centrum Badań i Certyfikacji Kolejnictwa Siemensa w Wildenrath – Wegberg koło Duesseldorfu.

Fot. Siemens

Pojazdy poddawane są licznym próbom przed uzyskaniem homologacji w Polsce. Zwłaszcza w przypadku całkiem nowej konstrukcji, jaką jest Inspiro, kompleksowy i szczegółowy program testów jest bardzo ważny. Wszystkie systemy, ich współdziałanie oraz funkcjonalności muszą działać bez zarzutu i zostać poddane wielokrotnym próbom, zanim pasażerowie wsiądą do pociągu w Warszawie.

Przykładowo dla części prób we wnętrzu składu, na całej jego długości, ustawiono stalowe odważniki, symulujące obciążenie pasażerami. Cały pociąg opleciony jest czujnikami pomiarowymi, które przekazują informacje do zainstalowanych w jego wnętrzu komputerów diagnostycznych. One sprawdzają poprawność danych i porównują założone wcześniej parametry projektowe z danymi rzeczywistymi. Badane są między innymi zachowania składu podczas normalnej jazdy z prędkością maksymalną 90 km/ h, podczas hamowania elektrodynamicznego, pneumatycznego oraz hamowania awaryjnego z prędkości maksymalnej, a także zachowanie się pojazdu przy dojazdach do peronów.

Eksperci badają pojazd podczas przyspieszania oraz hamowania elektrodynamicznego z funkcją oddawania energii. Szczególną wagę przywiązuje się zwłaszcza do takich parametrów jak płynność jazdy pociągu, przechyły wagonów w łukach, stabilność wózków. Badany jest między innymi system informacji pasażerskiej, oraz szereg innych elementów związanych z komfortem pasażerów i maszynistów, odpornością na zakłócenia czy kontrolą sterowania drzwiami. Wcześniej prowadzone były pomiary akustyczne, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pociągu.

Warszawa jest pierwszym miastem, które zamówiło pociągi Siemensa nowej generacji. Pierwsze składy dotarły już do STP na Kabatach. Zgodnie z umową łącznie do stolicy przyjedzie 35 składów. Po oddaniu do użytku centralnego odcinka II linii metra Inspiro będą obsługiwać pasażerów na tej trasie, jednak część z nich będzie także jeździła po linii pierwszej.