Kolej powinna integrować Wschód z Zachodem

Kolej powinna integrować Wschód z Zachodem

06 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Według Sergieja Kolomeetsa, szefa Kolei Kaliningradzkich priorytetem współpracy krajów regionu Morza Bałtyckiego powinien być rozwój przewozów kolejowych między Europą i Azją. Na drodze do osiągnięcia tego celu może jednak stanąć nierówny podział kosztów związanych z tranzytem.

Fot. Luka Jačov, Wikimedia

Zdaniem dyrektora regionalnej filii Kolei Rosyjskich, głównym narzędziem stabilnego rozwoju systemów tranzytowych jest polityka taryfowa. Przykładem tego jak nie powinna ona funkcjonować są przewozy paliw płynnych z miejscowości Surgut - ośrodka przemysłu związanego z wydobywaniem ropy naftowej i gazu ziemnego do Kaliningradu. Około 84 proc. całej trasy przebiega przez Rosję, z czego 4 proc. na terenie Obwodu Kaliningradzkiego, niecałe 11 proc. – przez Białoruś, a jedynie 6 proc. – przez Litwę. Tymczasem koszty utrzymania połączenia prezentują się następująco: 31,5 proc. z nich pokrywa Rosja, 13 proc. Białoruś, zaś Litwa aż 54 proc.!

- Sytuacja ta powinna ulec szybkiemu unormowaniu – podkreślał Kolomeets. - Jest to niezbędne dla rozwoju transportu kolejowego Eurazji – dodawał.

Swoją opinię przedstawiciel Kolei Rosyjskich wyraził na 5. Forum Transportu Bałtyckiego, który odbywał się w dniach 5-6 września w Kaliningradzie.