FZZP PKP poprawia przepisy o otwarciu rynku kolejowego

FZZP PKP poprawia przepisy o otwarciu rynku kolejowego

17 września 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP domaga się zmian w rozporządzeniu UE dotyczącym liberalizacji rynku. Związkowcy chcą m.in. zapewnienia, że kolejarze nie stracą pracy, jeśli ich pracodawca przegra przetarg na przewozy o charakterze misji publicznej.

Fot. ec.europa.eu

Na tydzień przed wyznaczonym terminem (upłynął 15 IX 2013 r.) Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP za pośrednictwem Bogusława Liberadzkiego, posła do Parlamentu Europejskiego, złożyła projekt poprawek do nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego otwarcia rynku krajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego.

Federacja ZZP PKP zaproponowała poprawki w 8 punktach tego rozporządzenia, w tym w czterech całkowite wykreślenie proponowanych zmian.

W ocenie ekspertów FZZP PKP niepotrzebne są np. zmiany w art 1 definicji „właściwego organu lokalnego”, gdyż pierwotna definicja nie wprowadza wątpliwości jak to ma miejsce w proponowanym tekście." Pierwotna definicja w rozporządzeniu PSO (Public Service Obligation) jest wystarczająco zrozumiała" - napisano we wniosku.

Nowa definicja usługi

Zaproponowano natomiast pozytywne zdefiniowanie usług transportu publicznego proponując stwierdzenie, że włącza się do tej definicji wszystkie usługi transportu publicznego, które są konieczne do czerpania korzyści z efektów sieciowych na poziomie lokalnym, regionalnym lub niższym od krajowego. Wersja proponowana w nowelizacji zakładała, że z usług publicznych wyłącza się te „które wykraczają poza to, co jest konieczne do czerpania korzyści z efektów sieciowych na poziomie lokalnym, regionalnym lub niższym od krajowego.”

Bardzo istotną zmianę zaproponowano w art 1 pkt.3, aby w zapisie o wymaganiach wobec podmiotów świadczących usługi transportu publicznego wprowadzić bezwzględny wymóg przyznawania pracownikom zatrudnionym wcześniej w celu świadczenia tych usług praw, z których mogliby oni korzystać w przypadku przejęcia przedsiębiorstwa. W uzasadnieniu tej poprawki stwierdzono, że obcinanie kosztów pracowniczych jako główny element poprawy konkurencyjności jest niedopuszczalny. Konieczne jest zapewnienie, że pracownicy przewoźników świadczących usługi publiczne nie będą narażeni na pogarszanie się ich warunków pracy lub utratę miejsc pracy wskutek prowadzonych przetargów na zamówienia usług publicznych. Dlatego też obowiązkowy i konieczny powinien być transfer pracowników w przypadku zmiany operatora.

Zobacz tekst poprawek FZZK PKP

Zaproponowano także wykreślenie z art.1 ust 4 pkt B pomysłu, aby w celu zwiększenia konkurencji między przedsiębiorstwami kolejowymi organy publiczne mogły składać różnym przedsiębiorstwom kolejowym zamówienia prowadzące do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego. W ten sposób administracyjnie można byłoby ograniczać zamówienia przyznawane temu samemu przedsiębiorstwu kolejowemu. W uzasadnieniu dla wykreślenia w całości tej propozycji FZZP PKP wskazała, że istnieje zasada swobodnego wyboru dająca możliwość właściwym organom na bezpośrednie zamawianie usług publicznych na przewozy kolejowe lub też udzielanie takiego zamówienia w drodze przetargu (zgodnie z ustaleniami podjętymi do przyjęcia bieżącego rozporządzenia PSO) „Swoboda wyboru kolejowych usług publicznych zapewnia poprzez bezpośrednie udzielenie zamówień publicznych na usługi dla wewnętrzny operatorów. Stąd też art. 5 ust. 6 powinien zostać utrzymany.” - stwierdzono w projekcie poprawek.

Ryzyko finansowe władz

Zaproponowano, aby w art. 5 A zmienić na warunkowe stwierdzenie, że państwa członkowskie mogą, ale nie muszą podjąć , zgodnie z zasadami pomocy państwa, środki w celu dostępu do odpowiedniego taboru kolejowego przeznaczonego do kolejowego pasażerskiego transportu publicznego dla operatorów pragnących świadczyć usługi publiczne w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. W uzasadnieniu napisano, że wniosek Komisji przenosi całe ryzyko finansowania taboru na władze publiczne, a w konsekwencji na wszystkich podatników. Właściwe organy powinny mieć swobodę decyzyjną przy zakupie taboru dla własnych potrzeb, ale nie powinny być one zobligowane do jego udostępniania.