Koleje Mazowieckie zaprezentowały dziś rozkład jazdy 2013/2014, który wejdzie w życie 15 grudnia. Rozkład jest podobny do aktualnego, ale w związku z realizowanymi remontami linii pasażerów czekają poważne utrudnienia, szczególnie na trasach ze stolicy do Skierniewic i Małkini.
Koleje Mazowieckie podkreślają, że nowy rozkład jazdy powstał w oparciu o aktualny rozkład - jest do niego podobny pod względem pracy eksploatacyjnej i liczby połączeń.
Dobre wiadomości
- Elementem wyróżniającym nasz rozkład jest duża liczba pociągów kursujących między portem lotniczym im. Chopina, a Mazowieckim Portem Lotniczym w Modlinie. Do tego rozkładu dostosowany jest rozkład autobusów, które jeżdżą między stacją kolejową w Modlinie, a potem lotniczym. Rozkład autobusów dostosowuje się do rozkładu lotów samolotów – wymienia zmiany w rozkładzie Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.
W pociągach lotniskowych już teraz zostały zamontowane kasowniki ZTM, w których można kasować bilety komunikacji miejskiej, honorowane przez KM na mocy porozumienia z ZTM.
W nowym rozkładzie KM wprowadzają nowe, przyspieszone połączenie w niedzielne wieczory z Mławy do Warszawy. Kolejna zmiana: na linii Warszawa – Siedlce – Łuków zniwelowano poranne przerwy w ruchu pociągów ze stacji Mińsk Mazowiecki (między godziną 6 a 7). – Uruchomimy też pociąg przyspieszony, który umożliwi przyjazd do Warszawy na godzinę 9. z tego kierunku – dodaje Grajda.
Od 15 grudnia KM uruchomią dodatkową parę pociągów na linii Radom – Drzewica w relacji Radom – Przysucha. Na linii Radom – Dęblin i Nasielsk – Sierpc dodatkowa para będzie wprowadzona w godzinach popołudniowych.
Zaczynają się schody
KM chciałyby, aby ich rozkład był jak najbardziej atrakcyjny dla pasażerów. Ale przewoźnik jest uzależniony od zmian, jakie wprowadza w rozkładzie zarządca infrastruktury, ktory realizuje prace modernizacyjne i remonty.
- Chcielibyśmy, aby rozkład był jak najbardziej stały. W 2014 r. rozkład będzie ulegał zmianom aż 6 razy. Każde zamknięcie na sieci powoduje konieczność zmiany rozkłady i jest nam przykro z tego powodu. Liczymy, że po wszystkich remontach nasze pociągi będą jeździły szybciej i punktualnie – tłumaczy Dariusz Grajda.
PKP PLK będą kontynuowały remont trasy między Warszawą, a Skierniewicami, który komplikuje kursowanie pociągów na całej trasie ze stolicy do Łodzi. Aktualnie, w związku z zamknięciem jednego z dwóch torów, pociągi kursują wahadłowo w powiatach pruszkowskim i grodziskim. Ale od nowego rozkładu jazdy, pociągi na tym odcinku znów będą kursowały po dwóch torach. Większe problemy czekają zaś podróżnych mieszkających między Grodziskiem Mazowieckim i Żyrardowem – tam nastąpi wprowadzenie wahadłowego ruchu.
Piotr Kozłowski, odpowiedzialny w KM za konstrukcję rozkładu jazdy, informuje, że od 15 grudnia do 31 stycznia pogorszy się kursowanie pociągów na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Żyrardów. Obecnie kursuje po nim 60 pociągów, a w nowym rozkładzie będzie ich tylko 44. Dwa pociągi będą obsługiwane komunikacją zastępczą.
Nie zmieni się za to liczba pociągów na odcinku z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. A nawet ich przybędzie, bo w nowym rozkładzie zaplanowano 105 składów.
Mniej pociągów do Tłuszcza
Kolejne utrudnienia wystąpią na trasie z Warszawy przez Wołomin i Tłuszcz do Małkini, gdzie rozpoczął się remont linii kolejowej.
- Na linii Warszawa Wileńska – Małkinia – będzie zamknięty odcinek Rembertów – Zielonka – Sadowne Węgrowskie. Pociągi będą kierowane na Warszawę Wileńską. Ich liczba zostanie ograniczona – zapowiada Grajda.
Koleje Mazowieckie uprzedzają, że szykuje się remont linii radomskiej, który również związany jest z pewnymi niedogodnościami dla podróżnych. Ale szczegóły jeszcze są nieznane.
Kursowanie pociągów wg aktualnego i nowego rozkładu jazdy można porównać na stronach przewoźnika oraz w rozkładzie PKP.